Afgelopen maand kwam het grootste social media onderzoek van Nederland weer uit. Voor de twaalfde keer heeft Newcom een het grootste trendonderzoek uitgevoerd over social media. Om het je gemakkelijker te maken, hebben we opnieuw de belangrijkste bevindingen en trends voor je op een rijtje gezet.

  • Het aantal platforms dat we dagelijks gebruiken is gestegen.
  • Mensen tussen de 20 en 39 jaar zijn meer social media platforms gaan gebruiken en zijn dagelijks langer actief.
  • TikTok heeft wederom de grootste groei doorgemaakt (+75%). Procentueel gezien groeit Instagram, van alle grote platforms, het hardst (+11% gebruikers).
  • Het dagelijks gebruik daalt vooral bij Facebook (-6%). Het dagelijks gebruik groeit bij TikTok, Snapchat en Twitter.
  • TikTok groeit niet meer zo sterk onder de groep tot 15-jarigen, maar groeit wel sterk onder twintigers.

Facebook

  2021 2022 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
10,4 miljoen 10,3 miljoen -1% / -87.000
Aantal dagelijkse gebruikers
7,3 miljoen 6,9 miljoen  -6% / +421.000
  • Ten opzichte van vorig jaar is er geen groei maar een krimp op Facebook.
  • Het dagelijks gebruik daalt flink.
  • Deze dalingen komen vermoedelijk doordat we minder vertrouwen hebben in het platform, door de aanhoudende slechte publiciteit van Mark Zuckerberg.

Instagram

  2021 2022 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
5,9 miljoen 6,6 miljoen +11% / +679.000
Aantal dagelijkse gebruikers
3,7 miljoen 4,0 miljoen +8% / +305.000
  • Instagram groeit het hardst van de grotere platforms.

TikTok

  2021 2022 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
1,7 miljoen* 3,0 miljoen* +75% /
+ 1.285.000
Aantal dagelijkse gebruikers
836.000 1,6 miljoen +91% / +765.000 

*Dit zijn gebruikers vanaf 15 jaar. Newcom stelt dat er ook nog een jongere groep actief is, vanaf 6 jaar.

  • TikTok is (opnieuw) van alle platforms het hardst gegroeid. 
  • Ook in het dagelijks gebruik groeit TikTok het hardst.
  • 42% van de 15-19 jarigen zit dagelijks op TikTok en deze groep is minder vaak te vinden op Instagram en Snapchat.

Twitter

  2021 2022 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
2,9 miljoen 3,5 miljoen +22% / +630.000
Aantal dagelijkse gebruikers
1,22 miljoen 1,45 miljoen +18% / +223.000
  • Twitter blijft in zowel het aantal gebruikers als het aantal dagelijkse gebruikers enorm groeien, meer dan vorig jaar.

Snapchat

  2021 2022 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
2,6 miljoen 3,2 miljoen +23% / +605.000
Aantal dagelijkse gebruikers
1,5 miljoen 1,9 miljoen +26% / +399.000
  • In tegenstelling tot vorig jaar is zowel het dagelijks gebruik, als het aantal gebruikers fors gegroeid bij Snapchat (met name onder 20+). 

WhatsApp

  2021 2022 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
12,4 miljoen 12,5 miljoen +0,8% / +46.000
Aantal dagelijkse gebruikers
9,7 miljoen 9,8 miljoen -1% / -100.000
  • WhatsApp is nog steeds het grootste social media-platform in Nederland. 
  • De groei is wel enigszins gestagneerd en het dagelijks gebruik is zelfs gedaald.
  • De stijging van vorig jaar werd waarschijnlijk veroorzaakt door het vele thuiswerken. We zijn dit jaar vaker naar werk gegaan, waardoor het dagelijkse gebruik achteruit is gegaan.

Overige social media

YouTube

  2021 2022 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
9,1 miljoen 9,3 miljoen +2% / +219.000
Aantal dagelijkse gebruikers
3,1 miljoen 3,5 miljoen +14% / +424.000

LinkedIn

  2021 2022 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
5 miljoen 5 miljoen +0% / +34.000
Aantal dagelijkse gebruikers
1,07 miljoen 1,15 miljoen +8% / +84.000

Pinterest

  2021 2022 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
3,9 miljoen 4,2 miljoen +9% / +346.000
Aantal dagelijkse gebruikers
892.000 985.000 +10% / +93.000
  • Net als bij Snapchat is het aantal gebruikers en het dagelijks gebruik op Youtube ook gestegen!
  • De groei van LinkedIn is gestagneerd, het dagelijks gebruik is verder gegroeid.
  • Pinterest laat opnieuw een flinke groei zijn, zowel in het dagelijks gebruik als het aantal gebruikers.

Bron: https://www.newcom.nl/