Sinds kort is het mogelijk om bij ons te adverteren op TikTok. Daarmee is er een extra mogelijkheid bij gekomen voor je campagne. Maar welke doelgroep is er eigenlijk op actief en hoe kan je deze het best bereiken?

Generatie Z

In een eerder bericht hebben we je verteld wat TikTok uniek maakt en waarom het zo populair is onder de zogenaamde Generatie Z. Vandaag leggen we je in het kort uit wat we onder deze generatie verstaan en hoeveel ervan op TikTok actief zijn.

Generatie Z of Gen Z verschilt qua leeftijd van de Millennial (Generatie Y), op basis van leeftijd worden ze gecategoriseerd van het begin van dit millennium tot aan 2015. Maar voor de rest schijnt er geen eenduidige definitie van deze generatie te zijn. De grote overeenkomst die ze hebben met Millennials is dat ze net als deze generatie grotendeels zijn opgegroeid met internet (in zijn huidige vorm) en social media. Kortweg zijn ze als het volgt weer te geven:

Leeftijd: 5 – 20

Kenmerken:

  • Identiteit (gender/sekse/familie/etnisch) is fluïde
  • Ze hebben microgemeenschappen op basis van sociale media (bubbels)
  • Ze plaatsen het collectief boven het individu (terwijl de Millennial het juist heel erg om het individu gaat).
  • Emoties en emotionele intelligentie zijn belangrijker dan ooit
  • Traditionele mijlpalen als een opleiding afronden, trouwen, ouderschap worden uitgesteld of zijn aan verandering onderhevig. Doordat men onzekerder is over financiële stabiliteit, maar daardoor ook vrijer.

TikTok en de Generatie Z

Begin dit jaar konden we je vertellen dat er bijna een miljoen TikTok gebruikers actief zijn in Nederland. Inmiddels is het aantal gebruikers alleen nog maar meer toegenomen (3,5 miljoen). Zo is TikTok een van de meest populaire apps wereldwijd op basis van maandelijks actieve gebruikers. Veel van deze gebruikers maken, zoals gezegd, onderdeel uit van de Generatie Z. Zo is 41 procent van TikTok gebruikers tussen 16 en 24 jaar oud. Bovendien becijferde Newcom dat de affiniteit met TikTok het grootst is onder social media gebruikers tot 16 jaar. Ben je dus geïnteresseerd hoe je het best de Generatie Z kan bereiken met een advertising campagne dan is ons advies om hiervoor TikTok in te zetten, in combinatie met Snapchat. Want dit platform vertoond grote overeenkomsten met TikTok qua leeftijd.

Welke content werkt?

Als je de Generatie Z wil bereiken dan is het niet alleen noodzakelijk om het juiste platform te gebruiken, maar ook met de juiste content te komen om je boodschap te verwoorden. Voor de Generatie Z is dit content die authentiek aanvoelt en waarbij de gebruiker centraal staat (user generated content).

Content die te commercieel oogt werkt minder goed, vermoedelijk omdat deze generatie een digital native is en daardoor heel duidelijk het onderscheidt ziet tussen commerciële ads en native ads. Bovendien hecht deze generatie aan emoties en emotionele intelligentie, een corporate commerciële boodschap bevat dat meestal niet of nauwelijks. Daarom biedt TikTok een hoop mogelijkheden om via authentieke content te adverteren.

Advertentie typen

De meest authentiek aanvoelende advertenties zijn ongetwijfeld de Hashtag Challenges en Branded Effects. Maar deze zijn tot nu toe nog niet beschikbaar in Nederland, wil je hierover op de hoogte gehouden worden meld je dan aan voor ons TikTok alert. Daarnaast kunnen we een samenwerking voor je opzetten met een zogenaamde ‘creator.’ Dit is de benaming voor influencers op TikTok. Een creator is namelijk iemand die video content maakt op zijn/haar unieke manier en daardoor een grote following heeft.

Naast deze type campagnes, zijn er op dit moment drie manier waarop we nu voor je kunnen adverteren op TikTok:

  • Brand Takeover
  • TopView
  • In-Feed Video

Wil je meer over deze advertentie formaten weten en de bijbehorende specificaties dan raden we je aan om eens deze pagina te bekijken. Of door met ons contact op te nemen via een e-mail.

Welk doel kan je koppelen aan de advertenties?

Mocht je nu afvragen welk doel je kan verbinden aan een advertentie type, dan laat de onderstaande tabel zien hoe je de hele marketingfunnel kan bedienen:

Type Awareness Overweging Betrokkenheid Conversie
Brand Takeover ✔ 
TopView ✔ 
In-Feed Video ✔  ✔  ✔ 
Hashtag Challenge ✔  ✔  ✔ 
Branded Effect ✔ 

Dus waarom zou je adverteren op TikTok?

Het feit dat we kunnen adverteren op TikTok betekent nog niet dat het gelijk relevant hoeft te zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Zoals gezegd is de grootst actieve doelgroep terug te vinden in de Generatie Z. Verkoop je nu iets dat jongeren aantrekt, bijvoorbeeld de nieuwste Fifa game. Dan is TikTok zeker het overwegen waard om op te adverteren. Maar ben je nu een accountancy kantoor dat op zoek is naar een nieuwe controller dan zouden we je eerlijk gezegd LinkedIn aanraden.

Net als met elk platform, elk type advertentie of stuk content blijft het van belang dat je allereerst je doelgroep scherp voor ogen hebt. Zijn dit in jouw geval jongeren tot een jaar of 25 en wil je meer weten over het bereik dat je kan hebben? Neem dan vooral contact met ons op en we helpen je graag verder!

TikTok whitepaper