TikTok branding en advertising
Al bekend met TikTok?
Een nieuwe vorm van social media geeft nieuwe kansen.
Meer interactie mogelijkheden met je klanten, om naar nog meer binding te zoeken.
Wij helpen je graag wegwijs en praten je ook nog eens bij over de mogelijkheden om op TikTok te adverteren!
Wat is TikTok?
Met deze app kunnen zeer korte (mobiele) video’s worden gemaakt. Het medium is vooralsnog populair onder een jonge doelgroep van gemiddeld 24 jaar en jonger.
Het heeft zich na een paar jaar inmiddels bewezen als een blijvertje in social media land. Bovendien doet de app het zo goed dat Facebook, middels Instagram Stories, begonnen is met het uitrollen van een kopie.
TikTok is populair doordat het medium uitermate geschikt is voor spontane video’s. Deze zijn over algemeen niet langer dan 15 seconden en draaien vaak om zogenaamde challenges. De maximale lengte is overigens 60 seconden en minimaal dien je 3 seconden op te nemen.
Waarom zou ik het gebruiken?
De app is zeer interessant voor een merk of bedrijf vanwege het bereik (>1,5 miljard downloads wereldwijd in 2019). Bovendien brengen de gebruikers van TikTok twee keer zoveel tijd door op dit platform, ten opzichte van Instagram. Ook is TikTok een open platform, waardoor alle impactvolle content juist hier begint en eindigt op een medium als Instagram. Overigens is het organisch bereik op TikTok tot nu toe nog steeds vrij hoog, waardoor grote bedrijven als Nike en Red Bull al een tijd actief zijn op het platform.
Bovendien hoeft de content qua uiterlijk niet het allerbeste te zijn. Want niet de perfectie van content, maar het inspelen op de huidige TikTok community is het belangrijkst. Dus als merk dien je niet de beste maar de eerste te zijn. Dit maakt het medium ook een stuk laagdrempeliger.
Naast het gegeven dat TikTok er voor de lange termijn is qua ontwikkelingsmogelijkheden. Dus door onderdeel van het netwerk te zijn, als TikTok gebruiker, krijg je ook de mogelijkheid om als eerste in te spelen op nieuwe features. Denk aan toekomstige e-commerce features (zoals inmiddels ook bij Instagram het geval is).
Uiteraard dien je als bedrijf wel een strategie voor TikTok te ontwikkelen, voor je ermee aan de slag gaat. Want, zoals gezegd, TikTok heeft een trouwe groep gebruikers waarbij je bereik groot is. Maar met een simpele verkooppitch ga je het als bedrijf of merk niet redden. Want de hechte TikTok community wil een verhaal zien. Dus dien je voor content te kiezen die niet alleen authentiek en positief aanvoelt, maar ook aansluit bij je bedrijf of merk. En dien je hier ook op te letten als je besluit om te gaan adverteren op TikTok.
Advertising:
TikTok biedt de mogelijkheid om te adverteren, al worden er vooralsnog een beperkt aantal adverteerders toegelaten. Daarnaast is het nog niet mogelijk om in elk gewenst land te adverteren. Wel biedt het medium meerdere vormen van advertisement. Deze zijn op te delen in standaard vormen van adverteren en meer geavanceerdere vormen. Onder de standaard vorm vallen: In-feed advertenties, Gesponsorde video’s (branding takeovers) en Gesponsorde challenges.
Onder de geavanceerde vormen van advertisement vallen: Het beschikbaar stellen van 2D /3D lenzen en bepaalde Augmented Reality toepassingen. Tevens is TikTok bezig met het uitrollen van zogenaamde ‘Shoppable Ads’ en ‘Shoppable Videos.’ Je kan op TikTok adverteren aan de hand van CPC, CPM en oCPC.
Advertentieformaten
TIkTok werkt met 5 soorten advertenties
TopView
- Krijg meer videoweergaven, vergroot je bereik en frequentie.
Brand Takeover
- Vergroot de betrokkenheid bij je bedrijf en creëer (merk)bekendheid.
In-Feed Ads
- Creëer meer (merk)bekendheid, krijg meer volgers, of stuur mensen door naar je website.
Branded Hashtag Challenge
- Nodig alle gebruikers uit om deel te nemen en content voor je campagnethema te maken, waarbij alle user generated content wordt verzameld op de hashtag-challengepagina.
- Gemiddeld engagementpercentage van 8,5% via likes, comments en shares.
Branded Effects
- Creëer meer betrokkenheid bij je bedrijf.
- Bouw verder aan je (merk)bekendheid.
Verschillende advertenties voor verschillende doelen
Met de advertentievormen van TikTok kan je de focus leggen op:
Website clicks
- Stuur gebruikers naar je website
- Vergroot je bereik en creëer meer online betrokkenheid voor je bedrijf of webshop
Video views
- Vertel je verhaal door middel van video
- Krijg meer videoweergaven
- Bereik meer mensen en vergroot de betrokkenheid van je bedrijf op TikTok
Conversies
- Zorg voor meer verkoop of meer downloads
- Krijg meer conversies van een zeer betrokken publiek
- Ideaal voor webshops die de focus verleggen naar de Millennial en Gen Z
Bekendheid
- Vergroot de bekendheid van je bedrijf, dienst of product
- Merkbekendheid
- Maak de gebruiker bewuwst van je aanwezigheid en geef een aanzet tot meer betrokkenheid
Als eerste adverteren op TikTok? Meld je dan aan voor het
TikTok-alert!
Tiktok advertising staat op het punt om uitgerold te worden in NL. Als goedkeurde partner gaan wij direct van start zodra Nederland live gaat.