Snapchat en Instagram hebben een geduchte concurrent gevonden in TikTok, sinds het eind 2016 als eerste uitkwam voor de Chinese markt. In tegenstelling tot andere Aziatische social media (WeChat bijvoorbeeld) groeide TikTok uit tot een wereldwijde speler. Waarbij het profiel van de gemiddelde gebruiker opmerkelijk jong is (lees: Generatie Z). En pas sinds dit jaar lijkt het wat meer tractie op te leveren onder 30+. Dus vonden we het bij WeDigital de hoogste tijd om deze 6 dingen voor je op een rijtje te zetten:

Tijd

De gemiddelde gebruiker brengt meer dan 50 minuten per dag door op TikTok. Als je dat vermenigvuldigt met het aantal gebruikers (800 miljoen) en vervolgens deelt door 60 (minuten). Dan kom je afgerond uit op: 666.666.666 uur. 👿 Voor Nederlanders geldt overigens dat ze gemiddeld een uur per dag aan TikTok besteden.

Dansjes

De meest populaire dance challenge op TikTok is ‘renegade.’ Meer dan 29.7 miljoen gebruikers deden een poging om de choreo van deze challenge onder de knie te krijgen.

Hits

Het succes van Lil Nas X’s Old Town Road (lees: langste nummer 1 plek in de Billboard Hot 100) is grotendeels te danken aan de TikTok community. Wist je trouwens ook dat je tegenwoordig speciale TikTok playlists kan vinden op Spotify? Zo bepalend is het medium dus geworden voor opkomende artiesten.

De eerste indruk is bepalend

De reden dat mensen #foryou toevoegen aan hun bericht, is omdat ze hopen zo op de eerste pagina van TikTok terecht te komen. En daarmee dus meer ‘bekendheid’ te krijgen. Omdat TikTok ‘For You’ als eerste pagina aan gebruikers laat zien bij gebruik van de app.

Following

Sinds 25 maart 2020 is Charli D’Amelio de meest gevolgde TikTok gebruiker, met meer dan 53,5 miljoen volgers. Populaire Nederlandse gebruikers zijn Markie Lucas en Antonie Lokhorst.

WeDigital_TikTok_Blog_Charli_Damelio

3,5 Miljoen

Dat is het aantal Nederlandse gebruikers dat nu actief is op dit social kanaal, waarvan 65% vrouw is. Maandelijks bekijken alle gebruikers 12,3 miljard video’s. Omdat de gemiddelde duur van een TikTok video zo’n 30 seconden is, komt dat neer op ruim 100 miljoen uur. Als je nagaat dat je vanaf de Aarde naar Mars heen en weer kan in gemiddeld 10.800 uur. Dan mag je dit soort aantallen gerust buitenaards noemen voor een social media kanaal. 👽

Benieuwd naar wat jouw organisatie allemaal met TikTok kan doen?
Kom gerust eens met ons praten! Of volg ons op TikTok, waar we sinds kort ook zelf op actief zijn. Want zeg nou zelf, een social media agency zonder TikTok kan echt niet meer in 2020. 😉

Reageer op dit artikel