In mei 2021 kwam het laatste benchmark rapport uit van TapClicks (Q1 2021). Dit rapport bevat data van meer dan 5.000 marketeers en meer dan 990.000 campagnes, verspreid over verschillende branches en bedrijven. Dus kunnen we spreken van een kwalitatieve advertentie benchmark rapportage, om de resultaten van je online marketing campagne mee te meten. Om het je gemakkelijk te maken, hebben we de belangrijkste benchmarks van de grootste advertentiekanalen voor je op een rijtje gezet.

Algemene advertentie trends

  • Het online marketing landschap is aanzienlijk veranderd in de post-pandemische wereld. Omdat we een andere gebruikersactiviteit constateren. Mensen zijn namelijk minder intensief op social media te vinden dan tijdens het hoogtepunt van de COVID-19 pandemie. Omdat besmettingscijfers dalen en mede door de vaccinaties, de wereld weer langzaam open gaat. Waardoor we dus meer onder vrienden of familie zijn en dus minder online.

  • Doordat mensen minder tijd online doorbrengen zijn de conversiepercentages in alle denkbare sectoren gedaald.

  • In februari was de verwachting dat de Clickthrough Rate (CTR) zou dalen in het eerste kwartaal van 2021. Deze voorspelling is inmiddels uitgekomen. Maar ondanks dat de CTR lager is dan in 2020, kunnen online marketeers profiteren van dalingen in Click Per Cost (CPC) en Click Per Mille (CPM). Waardoor ze wellicht kunnen adverteren tegen lagere kosten.

  • Het eerste kwartaal van 2021 maakte duidelijk dat bedrijven meer zijn gaan uitgeven aan advertising, in vergelijking tot de laatste drie kwartalen van 2020. De grootste dip zat destijds in het tweede kwartaal, toen bedrijven de online advertentie-uitgaven terugschroefden in het licht van de pandemie. Sindsdien zijn de uitgaven gestaag weer toegenomen. Inmiddels kunnen we stellen dat we weer in de buurt komen van het uitgavenpatroon van voor de pandemie.

Facebook Advertenties

Plaatsing Gem. CPC Gem. CTR Gem. CPM
Facebook Feed € 0,76 1,20% € 7,03
Facebook Stories € 0,53 2,18% € 12,31
Facebook Video € 0,32 1,67% € 5,07
Audiece Network € 0,55 0,78% € 4,30
  • Doordat mensen minder online zijn daalt de conversie op het gebied van Facebook advertising.

  • Door een dalende CTR doen bedrijven er wijs aan om met extra zorg advertenties te creëren die aansluiten bij de beleving van de ideale klant. Om zo iets van conversie terug te zien.

  • Omdat de conversie is gedaald zullen bedrijven meet tijd moeten nemen om het koop -en clickgedrag van klanten opnieuw te evalueren.

  • Het Audience Network van Facebook kan voor sommigen een alternatief zijn, om de totale CTR te doen stijgen.

  • Facebook Stories kan een slimme optie zijn voor degenen die niet alleen de CTR willen verhogen. Maar ook meer merkbekendheid en bereik willen genereren.

  • De Video Feed van Facebook is een van de weinige online advertentie plaatsingen, waar een stijging in conversie is gemeten. Wat aangeeft dat dit een belangrijke advertentieoptie is voor online marketeers. Want advertenties in de Video Feed gaan naadloos over in organische content, waardoor er minder frictie is. Dit is een mogelijke verklaring voor de piek in de CTR.

Instagram Advertenties

Plaatsing Gem. CPC Gem. CTR Gem. CPM
Instagram Feed € 1,72 0,35% € 5,42
Instagram Stories € 1,60 0,38% € 5,57
  • Gemiddeld posten bedrijven tussen de 4-5 posts per week in het eerste kwartaal van 2021. Maar alleen influencers hebben over het algemeen het hoogste niveau van betrokkenheid, waardoor ze vaak ook een hogere CTR scoren.

  • Zoals veel andere apps is Instagram ontworpen om gebruikers zoveel mogelijk binnen de app te houden. Hierdoor worden bedrijven beperkt om gebruikers door te sturen naar een website. Alleen via de link in bio, of bij 10.000 volgers zijn er opties om mensen door te sturen. Daarnaast is er uiteraard de advertentie optie om mensen door te sturen. Maar doordat Instagram dus zo is ontworpen om mensen binnen de app te houden en de beperkingen die dat met zich meebrengt. Zijn mensen minder snel geneigd om door te klikken naar een website in vergelijking tot bijvoorbeeld Facebook. Dit zien we dan ook terug in de dalende CTR, vanaf midden 2020 tot aan het eerste kwartaal van 2021.

  • Het conversiepercentage en de kosten om te adverteren via Instagram Stories is op van eenzelfde niveau als adverteren via de Instagram Feed. Maar helaas zijn de conversieratio’s sinds het einde van 2020 en begin van 2021 blijven dalen.

  • Omdat influencers meer betrokkenheid creëren, doen bedrijven er wijs aan om influencers in te zetten. Om zo producten, diensten, of het Instagram account zelf onder de aandacht te brengen. Want een hogere betrokkenheid leidt over het algemeen tot een hogere CTR.

  • De CPM en CPC zijn ongeveer hetzelfde op de Feed, als op de Stories. Daarom doen bedrijven er wijs aan om beide plaatsingen mee te nemen in de advertising, om zo conversies te stimuleren.

Google Advertenties

Plaatsing Gem. CPC Gem. CTR Gem. CPM
Google Search € 2,72 6,25% € 158,93
Google Search Partners € 1,32 1,75% € 25,71
Google Display € 0,59 0,46% € 2,64
  • Een lage CTR in Google Ads kan leiden tot een lage kwaliteitsscore, dit kan weer impact hebben op de plaatsing van de advertenties.

  • Online marketeers hebben tijdens de pandemie veel uitgegeven aan Google-advertenties. Om consumenten bijvoorbeeld te informeren over nieuwe online shop mogelijkheden -en processen. Dit heeft bijgedragen aan de toename van het aantal conversies. Door de gestage stijging van het aantal conversies, doen bedrijven er wijs aan om nu nog te profiteren van dit kanaal. Vooral nu de CPM en CPC dalen.

  • Ook bij de Google Search Partners plaatsing is er een dip in CPM en CPC zichtbaar, wat extra mogelijkheden biedt voor bedrijven om goedkoper te adverteren. Bovendien stijgt het aantal conversies en bereikt het nu zijn hoogste punt sinds het tweede kwartaal van 2020. Dit geeft een indicatie over de ROI, deze zal relatief hoog zal blijven de aankomende kwartalen.

  • Ook voor het Display Netwerk van Google geldt dat er sprake is van een stijgende CTR. Ondanks dat de CTR hier niet zo hoog ligt als bij Google Search, kunnen online marketeers het overwegen als extra optie.

LinkedIn Advertenties

Plaatsing Gem. CPC Gem. CTR Gem. CPM
LinkedIn Ads € 2,34 0,83% € 24,60
  • Voor B2B targeting kun je nog steeds het best op LinkedIn adverteren.

  • Ondanks dat LinkedIn een prima kanaal is om besluitvormers te targeten, is het niet ideaal voor elke branche. Het kanaal kent een relatief hoge CPM en CPC, terwijl de CTR ook in het eerste kwartaal van 2021 fors is teruggelopen. Hierdoor zul je extra zorgvuldig moeten targeten als het om conversie gaat. Denk bijvoorbeeld aan betere tracking opties via de LinkedIn Tag.

Twitter Advertenties

Plaatsing Gem. CPC Gem. CTR Gem. CPM
Twitter Ads € 0,21 0,96% € 2,68
  • Twitter heeft de afgelopen al twee jaar een daling in het aantal gebruikers. Dit verklaart grotendeels de daling in het aantal conversies de afgelopen kwartalen.

  • Maar Twitter heeft wel verschillende nieuwe advertentiemogelijkheden uitgerold. Daarnaast laat het platform een lagere CPC zien, wellicht biedt het daarom nieuwe opties voor bedrijven. Al dienen online marketeers zich te beseffen dat ook Twitter een daling in CTR laat zien.

Bron: https://www.tapclicks.com

WeDigital_Tapclicks-logo