Eindelijk! Facebook de 20% tekst regel afgeschaft. De 20% regel heeft de afgelopen jaren voor flink wat frustraties gezorgd, omdat 20% tekst het maximum was bij een visuele advertentie. Hierdoor moesten we klanten keer op keer vertellen waarom we niet teveel copy in een afbeelding konden gebruiken. Daarnaast beperkte het designers in hun creativiteit. Of waren sommige advertenties beperkt zichtbaar, als ze niet daarvoor werden afgekeurd. Volgens Facebook is dat nu dus voorbij, maar levert het ook wat op?
1. Het gaat om het grote plaatje
Want een beeld zegt meer dan duizend woorden. Deze wijsheid is niet voor niets terug te voeren tot aan Leonardo da Vinci. Beeld communiceert veel directer met ons dan tekst en daardoor onthouden we afbeeldingen beter. Dit fenomeen is beter bekend als het pictorial supriority effect.
Facebook merkt dan ook het volgende fijntjes op in het persbericht: “Adverteerders nog steeds worden aangemoedigd om tekst te reduceren.” Omdat ze (Facebook) hebben ontdekt dat afbeeldingen met minder dan 20% tekst, over het algemeen beter presteren.
2. Tijd is geld
Het verbaasd je waarschijnlijk niet dat de meeste Facebook advertenties op mobiele telefoons gezien worden. Hierop is ons scroll-gedrag een stuk vluchtiger dan op een desktop. Volgens Facebook besteden we gemiddeld 1.7 seconden van onze aandacht aan een item op onze telefoon. Terwijl de schrijvers van Universele Ontwerpprincipes aangeven dat: “Afbeeldingen krachtiger werken als mensen gevraagd wordt zich iets te herinneren na meer dan dertig seconden van een presentatie.”
3. Houd het kort, houd het simpel
Of probeer zelf maar eens om twee middellange zinnen in 1.7 seconden te lezen en te onthouden. We zijn namelijk gewend om door onze social media heen te scannen, te swipen, of te skippen. Dus als je dan tekst wil gebruiken, houd het dan kort en simpel (en in actieve vorm).
Conclusie
Beeld in combinatie met tekst kan elkaar versterken. Maar alleen als ze dezelfde informatie aan ons geven en ze dus als geheel met ons communiceren. Hoe minder de afbeelding en woorden dezelfde boodschap brengen, hoe meer verstoring en hoe minder we ervan herinneren. Ons advies is om met zo weinig mogelijk tekst te werken, als de afbeelding boekdelen spreekt. En mocht je nu een woordkunstenaar zijn, je kan altijd gemiddeld 90 tekens kwijt in het bijschrift.
Wil je graag meer weten over een optimale advertentie campagne op Facebook of Instagram?
Ga dan eens met ons in gesprek!