Update oktober 2020; Facebook schrapt de 20% tekst regel

Lees hier er alles over.

Update juni 2016; Facebook introduceert guide

De nieuwe regels zijn inmiddels overal binnen Facebook uitgerold. Advertenties worden vanaf nu in 4 categorieën ingedeeld:

Uitleg 20 procent regel Facebook

Meer informatie is te vinden binnen het helpcentrum van Facebook.

Nieuwe consequenties

De gewijzigde regels zijn niet officieel bevestigd door Facebook en ook nog niet terug te vinden in de ad guidelines [update juni 2016; inmiddels zijn ze terug te vinden. Wij werden getriggerd door een blogpost op werms.com en besloten om het direct zelf te testen.

Volgens het blog is de regel niet afgeschaft maar zijn de consequenties milder geworden. Je kunt nu onbeperkt tekst aan je afbeelding toevoegen, maar je wordt wel gewaarschuwd dat hoe meer tekst je afbeelding bevat hoe minder bereik je behaald met hetzelfde budget.

Waarschuwing 20%

Nadat je advertentie wordt goedgekeurd krijg je de melding dat je bereik afgeknepen wordt door de hoeveelheid tekst.

Goegekeurde ad

Nieuwe meldingen nog niet overal doorgevoerd

Wij hebben zelf ook direct getest of advertenties met meer dan 20% tekst goedgekeurd worden. En dit lijkt inderdaad zo te zijn. Waar een advertentie met meer dan 20% voorheen vrijwel direct werd afgekeurd kwam deze er nu zonder problemen doorheen. Wel kregen wij nog de oude vertrouwde waarschuwing bij het inboeken te zien, zonder gevolgen dus.

20% tekst in afbeelding

Afbeelding goedgekeurd

20% tekst regel

De ‘20% tekst regel’ zorgde er de afgelopen jaren voor de alle advertenties die voorzien waren van meer dan 20 procent tekst afgekeurd werden.

Facebook hanteerde deze regel omdat afbeeldingen met een minimale hoeveelheid tekst de inhoud, volgens eigen zeggen, interessanter maakt. Daarnaast zou de kwaliteit van de advertenties hoger moeten zijn dan wanneer men (veel) tekst aan de afbeelding toe kan voegen. De richtlijn was van toepassing op alle advertenties, inclusief videominiaturen.

De regelgeving was volgens ons niet verkeerd. Het dwong merken om creatiever te zijn en met goede content te komen. Wel was de manier van meten niet heel precies (door middel van een raster) en zorgde hij daarom soms voor wat frustratie bij de ad managers.

Het was regelmatig even puzzelen om de juiste hoeveelheid tekst te vinden. in 2013 lanceerden wij daarom facebookcheck.nl, een simpel tooltje wat elke werkdag ruim 100 keer gebruikt wordt om te testen of de afbeelding aan de richtlijnen van Facebook voldoet.

Naar ons idee zullen een hoop adverteerders dan ook blij zijn met de gewijzigde regels. Wellicht komen er minder mooie ads voorbij, maar kwalitatieve content zal zich altijd blijven onderscheiden van de rest. Ook zonder regels.

Analytics facebookcheck.nl

Google Analytics facebookcheck.nl

Statement Facebook

In april 2016 heeft Facebook de test bevestigd en komt met de volgende verklaring:

To help advertisers achieve their business goals while providing people with an enjoyable experience on Facebook, we’ve had a policy limiting excessive text (more than 20%) on images in ads. We’re always looking for ways to improve the experience for people and advertisers, which is why we’re testing a new solution that will allow ads with text to run, but based on the amount of text in an ad’s image, the ad won’t reach as many people. We will continue to monitor how this test impacts advertisers as well as people and will iterate to ensure we are creating the best possible experience.