De jaarwisseling is nabij en dus een goed idee om dé social media & online marketing trends van 2020 te duiden.

Algemeen

  • Whatsapp, YouTube en Instagram groeien nog steeds qua gebruik, terwijl Facebook en Twitter verder stagneren.
  • TikTok is uitgegroeid tot een serieuze uitdager voor zowel Instagram als Snapchat (zie ook hieronder) en steeds meer jongeren geven de voorkeur aan dit nieuwe social medium.
  • Nederlanders gebruiken over het algemeen minder social media: “Het gemiddelde gebruik per dag is in 2019 gedaald tot onder de 80 minuten.” Wel blijft Instagram groeien qua gebruik onder Nederlanders.

Top 6 trends 2020

TikTok

Het afgelopen jaar werd TikTok vaak benoemd door menig online marketeer of trendwatcher. Het zal ons dan ook niet verbazen als het medium in 2020 volledig doorbreekt en advertising ook mogelijk maakt voor de Nederlandse markt.

Waarom?

Eind 2019 werd het aantal gebruikers van TikTok geschat op meer dan een miljard (wereldwijd) en daarmee is het een serieuze bedreiging geworden voor Instagram. Bovendien is TikTok een social medium dat niet voor de grote massa is maar voor de millennial/Gen Z menigte. Dit betekent minder ruis en meer echte oprechte betrokkenheid. Zodra TikTok de opties voor advertenties verder uitrolt, is het niet meer dan logisch om het onderdeel te maken van je marketing strategie. Gelukkig kun je ook daarvoor bij ons terecht in 2020.

AR & VR

Al een aantal jaren worden Augmented Reality en Virtual Reality als ’the next big things’ genoemd op het gebied van user experience. Inmiddels hebben we er al enige ervaring mee en in 2020 verwachten we een verdere groei. Doordat marketeers nog meer willen doen met user experience en betrokkenheid aan de hand van gamification.

Daarnaast speelt de opkomst van 5G ook een rol, waardoor er nog hogere internet snelheden worden gehaald. Hierdoor zullen grote AR & VR projecten makkelijker in te zetten zijn. Denk dus eens welke rol VR & AR voor jouw bedrijf kunnen spelen bij het maximaliseren van de gebruikservaring? En in welke context kun je ze dan het beste inzetten? Mocht je daar geen tijd voor hebben, stuur ons gerust een mailtje!

AI

Artificial Intelligence (AI) is nog zo’n begrip dat vaak voorbij kwam de afgelopen jaren. Voor 2020 is de verwachting dat AI nog vaker gaat worden ingezet door bedrijven. Of je nu eindelijk een Chatbot-flow opzet,  Marketing Automation gaat gebruiken, of ze zelfs combineert met Voice (Oké Google). Je zal in 2020 niet meer om AI heen kunnen, wil je maximaal resultaat halen uit je marketing inspanningen.

Hoe handig is het immers als je een chatbot de FAQ kan laten uitleggen? Zodat een service medewerker zich weer écht kan richten op het geven van het juiste advies op het juiste moment. Terwijl marketeers niet meer handmatig een klant profiel zouden moeten opstellen. Maar deze aan de hand van Marketing Automation voor je in een funnel wordt gezet door machine learning. Dus een goed voornemen voor 2020, is om AI voor eens en altijd te omarmen.

Gen Z

Ok Boomer, Gen Z is hier. En ze zullen alleen betrokken met je bedrijf/merk willen zijn als je jouw marketing strategie aanpast. Traditionele advertising werkt niet meer, 84% van de millennials geeft zelfs aan dat ze het niet vertrouwen. Terwijl nieuwe manieren zoals Voice en Social Media Commerce tot meer conversie leiden voor webshops.

Waarom?

Omdat zowel millennials als hun jongere broertjes en zusjes van Gen Z zogenaamde Digital Natives zijn. Dus tech savy generaties die innovatie, creativiteit, personalisatie, brand purpose en transparantie eisen. Wil je in 2020 dus echte betrokkenheid met je online gebruiker en nieuwe manieren om ze te bereiken? Dan zul je allereerst deze generatie moeten begrijpen, door te achterhalen wat ze willen en door onderdeel te zijn van de online conversatie.

Podcasting

Ook in 2020 blijven podcasts aanwezig. Volgens Statista is het aantal podcast luisteraars de afgelopen 10 jaar verdrievoudigd, met afgelopen twee jaar als grootste piek tot nu toe. Niet alleen luisteren er meer mensen, ook zijn ze steeds meer betrokken bij podcasting. Zo merkt Forbes op dat podcast luisteraars niet alleen afleveringen helemaal afluisteren. Maar dat podcasts bovendien, de kans aanzienlijk verhogen dat een luisteraar door een podcast meer betrokken raakt met het betreffende bedrijf of merk.

Is podcasting dus ook wat voor jouw bedrijf, wil je het in 2020 gaan gebruiken maar weet je niet hoe? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!

User-Generated Content

Tot slot, User-Generated Content legt geen windeieren. Althans 90% van een aankoop-beslissing komt voort uit user-generated content en de populairste Instagram post is een ei

Dus beter begin je met het creëren van een community aan de hand van een Linkedin of Facebook groep. Zorg voor genoeg incentives (#incentivize), want ‘voor wat hoort wat,’ maak het dus aantrekkelijk voor een persoon om onderdeel uit te maken van je community.

Maak je producten en/of diensten ‘shareable’ danwel ‘likeable’ (betrek marketeers dus ook in het productieproces). En zorg dat je een goede content strategie hebt, want je hebt niks aan extra (user-generated) content als je het niet effectief in weet te zetten. Zorg dat niet alleen de mooiste plaatjes maar ook content met betekenis naar voren komt, je wilt immers het gesprek gaande houden!

Bronnen:
Coredna, Emerce, Forbes, Hubspot en Statista