OH SNAP! Weer een blog over snapchat. Vorige keer een introductie over Snapchat en nu gaan we een stapje verder. Tegenwoordig een populaire functie, de geofilters. Weer een manier om je snapchat nog unieker te maken, door bijvoorbeeld te laten zien wat de temperatuur is of waar je op dat moment bent. Snapchat gaat met hun aankomende update hier nog een stapje verder, de zogenoemde geofilters worden geupdate.

snapchatss

Wat is er nieuw?

Snapchat maakt onderscheidt tussen twee verschillende geofilters. Het community geofilter en het on-demand geofilter. Het community geofilter is in de bovenstaande afbeelding te zien, dit zijn de publieke plaatsen die niet aan een bedrijf of organisatie gerelateerd zijn. Deze kunnen door iedereen gratis worden aangemaakt op de website. Dit geofilter is al een tijdje in Nederland geïntroduceerd, wat binnenkort er aan gaat komen is het on-demand geofilter.

De naam zegt het al, het on-demand geofilter wordt op verzoek door snapchat aangemaakt. Het design zal je zelf moeten aanleveren. De grootste verschillen tussen deze twee filters zijn de prijs en het tijdslimiet. Waar het community filter niet gebonden is aan een tijdlimiet, is het on-demand geofilter maximaal voor een maand te boeken. Snapchat richt zich met het on-demand filter vooral op evenemten. Dit kunnen hele grote evenementen zijn, maar ook voor een verjaardsfeestje. Echter zal je een goede overweging moeten maken over het aantal vierkante meters en de tijdsduur, dit zal uiteindelijk de prijs voor dit filter bepalen. Het on-demand geofilter is nog niet beschikbaar in Nederland, Snapchat geeft aan dat deze update zeer binnenkort zal gaan plaatsvinden.

snapchatss2

Opportunities

Waar liggen nu precies de kansen voor de bedrijven. Het on-demand geofilter laat het toe om bedrijfslogo’s op te nemen in het filter. Het is nu dus mogelijk om via deze filters reclame te maken voor je bedrijf of organisatie. Een fanatieke snapchatter kan wel meer dan 100 views krijgen op zijn snapchat. Een aantrekkelijk on-demand geofilter zou dus, wanneer succesvol ingezet, een enorm bereik kunnen genereren. Er zal zorgvuldig over de locatie en het uiterlijk van de filter moeten worden nagedacht. Stel je zet een filter op een interessante locatie in Amsterdam en deze gaat ‘viral’, zal dit enorme reclame zijn voor het bedrijf.

Snap je het nog steeds niet? Stel een vraag in de reacties (: