OH SNAP! Een applicatie waarmee je foto’s en video’s kan delen met je vrienden die maar maximaal 10 seconden in beeld kunnen zijn en vervolgens weer verdwijnen voor de ontvanger: Snapchat! Heel gemakkelijk op een creatieve en visuele manier laten zien waar jij mee bezig bent. Met Snapchat is een “verhaal” maken mogelijk. Dit houdt in dat alle “snaps” achter elkaar getoond worden die je in de afgelopen 24 uur hebt gemaakt. De behoeftes “fun” en creativiteit worden hiermee vervuld bij de jongeren.

Snapchat #vethandig?

Snapchat onderscheid zich positief van andere social media kanalen zoals Facebook en Instagram op een aantal punten. Ten eerste zijn alle snaps real-time. Verder is alleen jouw foto of video 100% zichtbaar en word je niet afgeleid door content van anderen. Ook maakt Snapchat gebruik van closed sharing; er kan precies bepaald worden wie jouw foto/video mogen zien. Daarnaast ben je ook vrij in wat je stuurt en hoe lang dat zichtbaar is voor de ontvangers. Het gebruiksgemak en de toegankelijkheid van deze applicatie is vooral de reden waarom veel personen en bedrijven er gebruik van maken.

Ondanks dat Snapchat jou de mogelijkheid biedt om te zien wie jouw Snapchats heeft bekeken of zelfs een screenshot ervan heeft gemaakt, schiet Snapchat op bepaalde vlakken nog te kort. De effecten van de content op Snapchat zijn nog niet meetbaar. Geen mooie statistieken over de traffic, zoals bijvoorbeeld bij Facebook. Hierdoor is het niet duidelijk of de opbrengst bijvoorbeeld is verhoogd door de snaps van de nieuwe artikelen of door de pas geplaatste advertentie op Facebook.

Snapaholic bedrijven

Snapchat kan het best door een bedrijf worden ingezet als tool om sneakpreviews te tonen, het promoten van aanbiedingen of fans een kijkje achter de schermen te geven. Zo “snapt” Radio 538 een gameavond met het team en laat GOGO Reizen ons de sfeer proeven hoe super vervelend het is om voorbereidingen te treffen als reisleider. Stedelijkmuseum doet aan faceswappen met haar getoonde kunst en zo laat H&M nieuwe aanbiedingen en nieuwe collecties zien.

Snapchat heeft wel een minder zakelijk karakter dan Instagram en Facebook. Vandaar dat dit social media kanaal niet voor elk bedrijf ingezet kan worden. Het belangrijkste factor is dat de content moet dienen voor een jonger publiek aangezien zij de actiefste doelgroep momenteel zijn.

13621621_1220786474638950_1226698438_o 13589202_1220786051305659_1930123717_o 13589128_1220786024638995_424531509_o 13582309_1220786007972330_2007967930_o 13579858_1220786124638985_856400219_o 13570231_1220786034638994_804947313_o 13570177_1220786041305660_342960274_o 13621415_1220786077972323_794784817_o

WeDigital storytelling? Is snapchat een idee voor WeDigital? Een kijkje achter de schermen hoe hard ons gezellige team content creëert? Zoals vastleggen als we onderweg zijn naar een klant met de snelheidsfilter? Een snap van onze wijn shootings? Of een foto van onze brainstormsessie waarin misschien wat rare voorbeelden getoond worden? Een faceswap met het gezicht van Jandino die op de het Van der Valk Magazine staat? Of een video van onze luidruchtige pingpong battles ter ontspanning naast al ons geploeter? Precies, ik doe de popcorn alvast in de magnetron; exclusief rapport op Snapchat;)