Hij is er weer: het grootste social media onderzoek van Nederland! Newcom heeft de resultaten van hun trendonderzoek naar social media gedeeld. Bekijk hier de cijfers van vorig jaar.

  • De grote verliezers zijn Facebook en Twitter. Zij verliezen bijna een half miljoen gebruikers.
  • Oud-gebruikers geven aan weg te gaan van Facebook en Twitter, omdat zij andere platforms leuker vinden.
  • Het dagelijks gebruik van WhatsApp, TikTok en Snapchat stijgt sterk.
  • Steeds meer 40-plussers gebruiken social media.

Facebook

  2022 2023 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
10,3 miljoen 9,9 miljoen -5% / -475.000
Aantal dagelijkse gebruikers
6,9 miljoen 6,6 miljoen  -4% / -270.000
  • Een flinke daling in het aantal gebruikers t.o.v. vorig jaar (-1%).
  • Het dagelijks gebruik daalt nog minder.
  • Tieners zeggen weg te gaan van Facebook, omdat zij een ander socialmediaplatform leuker vinden. Voor dertigers en veertigers levert Facebook volgens hen te weinig op.

Instagram

  2022 2023 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
6,6 miljoen 7,8 miljoen +18% / +1.178.000
Aantal dagelijkse gebruikers
4,0 miljoen 4,7 miljoen +18% / +725.000
  • Net als vorig jaar, groeit Instagram van de grote platforms het hardst.
  • Het dagelijks gebruik van de app groeit ook hard.
  • Het dagelijks gebruik van Instagram tussen de 15 t/m 19 jaar en 20 t/m 24 jaar lopen terug. Van 59% naar 54% en van 60% naar 50%.

TikTok

  2022 2023 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
3,0 miljoen* 4,0 miljoen* +34% /
+ 1.034.000
Aantal dagelijkse gebruikers
1,6 miljoen 2,5 miljoen +54% / +862.000 

*Gebruikers vanaf 15 jaar oud

  • Het aantal TikTok-gebruikers is gestegen met een derde in 2023.
  • Steeds meer 40-plussers zitten op TikTok.

Twitter

  2022 2023 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
3,5 miljoen 3,1 miljoen -13% / -464.000
Aantal dagelijkse gebruikers
1,4 miljoen 1,1 miljoen -26% / -377.000
  • Het aantal gebruikers en dagelijkse gebruikers van Twitter daalt fors.
  • Ook bij Twitter zeggen oud-gebruikers dat ze andere platforms leuker vinden, Twitter hen te weinig oplevert en ze zich er niet meer thuis voelen.

Snapchat

  2022 2023 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
3,2 miljoen 3,9 miljoen +21% / +683.000
Aantal dagelijkse gebruikers
1,9 miljoen 2,5 miljoen +30% / +587.000
  • Snapchat groeit sterk. Vooral het dagelijks gebruik.
  • Tieners gebruiken steeds meer Snapchat in plaats van Instagram en Facebook.

WhatsApp

  2022 2023 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
12,5 miljoen 13,3 miljoen +7% / +819.000
Aantal dagelijkse gebruikers
9,7 miljoen 10,8 miljoen +12% / +1.141.000
  • WhatsApp is wederom het grootste sociale platform van Nederland.

Overige social media

YouTube

  2022 2023 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
9,3 miljoen 9,9 miljoen +7% / +630.000
Aantal dagelijkse gebruikers
3,5 miljoen 3,5 miljoen -1% / -40.000

LinkedIn

  2022 2023 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
5 miljoen 5 miljoen +1% / +47.000
Aantal dagelijkse gebruikers
1,2 miljoen 1,0 miljoen -13% / -154.000

Pinterest

  2022 2023 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
4,2 miljoen 4,6 miljoen +10% / +403.000
Aantal dagelijkse gebruikers
1,0 miljoen 0,8 miljoen -15% / -152.000

BeReal

  2022 2023 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
Niet gemeten Niet gemeten
Aantal dagelijkse gebruikers
Niet gemeten 0,8 miljoen

Bron: https://www.newcom.nl/