Selecteer een pagina

Deze maand kwam het nieuwste benchmarks rapport uit van TapClicks (Q4 2020). Het bevat data van meer dan 5.000 marketeers, verspreid over verschillende branches en bedrijven. Daarmee zijn het interessante en kwalitatieve benchmarks om de resultaten van je online marketing campagne mee te meten. Dus om het gemakkelijk te maken, hebben we de belangrijkste bevindingen en trends van de grootste advertentiekanalen voor je op een rijtje gezet.

Algemene advertentie trends

  • Er is sprake van meer klikfrequenties op advertenties op verschillende platforms. Dit heeft direct geleid tot een veel hogere Click Through Rate (CTR). Omdat mensen sinds de uitbraak van de covid pandemie natuurlijk veel meer online zijn.
  • In het eerste kwartaal van 2020 werd er veel meer uitgegeven aan advertising, dit heeft natuurlijk ook te maken met de coronacrisis. Pas in het vierde kwartaal lijkt met name de social media advertentiemarkt zich enigszins te herstellen qua uitgaven.
  • Daarmee is de verwachting dat de advertentie uitgaven weer verder zullen stijgen in het eerste kwartaal van 2021. Doordat er meer geadverteerd zal worden is het tevens de verwachting dat de CTR weer wat zal dalen (lees: meer concurrentie).
  • Deze trends geven een algemeen beeld en zeggen dus niks over de geografie of demografie van een potentiĆ«le advertentie doelgroep op een platform.

Facebook Advertenties

  Gem. CPC Gem. CTR Gem. CPM
Facebook Feed
$1,03 1,25% $11,48
Facebook Stories
$1,12 1,61% $20,68
Facebook Video
$0,50 1,54% $7,05
  • In het tweede kwartaal van 2020 steeg de gemiddelde CTR van Facebook nog spectaculair. Dit is te verklaren aan de lockdowns wereldwijd en het feit dat er minder werd geadverteerd. Hierna is de gemiddelde CTR weer gedaald naar het niveau van voor de crisis.
  • De Facebook Video Feed levert relatief het meeste voor je geld. Al dien je hier dan wel weer de juiste content (video) voor te maken.
  • Facebook Stories deden het op basis van clicks prima in 2020. Maar op basis van engagement leveren ze nog lang niet hetzelfde op als de Instagram variant. Bovendien kan je alleen maar met stilstaand beeld (afbeeldingen) werken.
  • Ons advies is om met name in te zetten op de feed met algemene content en door video content uiteraard (ook) in te zetten op de video feed van Facebook. Wel dien je jezelf altijd af te vragen welke doelgroep je op dit platform het best bereikt.

Instagram Advertenties

  Gem. CPC Gem. CTR Gem. CPM
Instagram Feed
$2,45 0,39% $10
Instagram Stories
$2,19 0,46% $9,17
  • Na een opleving in het tweede kwartaal is de gemiddelde CTR voor zowel de Feed als de Stories ingezakt. Uiteraard betreft het ook hier een effect van de wereldwijde lockdowns. Voor de Feed geldt dat de CTR zelfs onder het niveau van het eerste kwartaal ligt. De verwachting is dat de gemiddelde CTR niet veel verder zal dalen dan het huidige niveau.
  • Daarnaast lijken gebruikers sneller geneigd om advertenties binnen Instagram Stories sneller over te slaan. Waarschijnlijk door de snelheid waarmee ze door de Stories functie heen tikken.
  • Terwijl advertenties op de Feed een hoger rendement op schijnen te leveren, ondanks de lagere CTR. Omdat gebruikers juist hier langzamer scrollen door de Instagram Feed en waarschijnlijk sneller pauzeren als iets de aandacht trekt.

Google Advertenties

  Gem. CPC Gem. CTR Gem. CPM
Google Search
$3,84 6,2% $215,36
Google Display
$0,90 0,41% $3,57
  • Met 5.6 miljard zoekopdrachten per dag is Google veruit het grootste netwerk om op te adverteren. Mede daardoor laat het, in tegenstelling tot Facebook en Instagram, juist een stijgende gemiddelde CTR zien in 2020. Wel vlakt deze stijging ligt af in het laatste kwartaal en ben je als online marketeer gemiddeld veel meer geld kwijt.
  • De kanttekening die hierbij moet worden geplaatst is dat dit alleen voor de zogenaamde Search Ads geldt. Zowel Display Ads als adverteren via Search Partners levert relatief veel minder op. Dit zelfde geldt voor een cross-platform benadering, waarbij je inzet op alle advertentie opties van Google.
  • Ondanks de hoge kosten levert Google conversies die hoger zijn dan elk ander platform. Daarmee is het een serieuze optie voor online marketeers die zoeken naar een hoog return-on-investment rendement.

LinkedIn Advertenties

  Gem. CPC Gem. CTR Gem. CPM
LinkedIn Ads
$2,94 1,38% $48,44
  • Traditioneel is adverteren op LinkedIn een wat duurdere optie. Dit laat de relatief hoge gemiddelde CPM en CPC dan ook zien. Maar als het om B2B targeting gaat dan ben je bij LinkedIn aan het juiste adres.
  • Net als Google laat ook LinkedIn een stijging in gemiddelde CTR zien, deze is uiteraard wel een stuk lager dan Google. Maar LinkedIn heeft als enige platform ook een dalende gemiddelde CPC. Dus B2B marketeers krijgen gemiddeld meer terug voor elke investering die ze doen.
  • Ondanks de lagere gemiddelde CPC is de gemiddelde CPM wel verder gestegen in het laatste kwartaal van 2020.

Bron: https://www.tapclicks.com

WeDigital_Tapclicks-logo