Social media, iets waar niemand meer om heen kan in 2018. De concurrentie is moordend en elk platform probeert steeds weer nieuwe dingen uit om het belangrijkst te blijven voor de consument. Newcom research heeft ook dit jaar weer een onderzoek gedaan naar het social media gebruik. Zij hebben onlangs het Nationale social Media Onderzoek 2018 gepubliceerd waarin belangrijke ontwikkelingen uitgelicht worden.

De grootste platformen
Vorig jaar schreven wij dat WhatsApp, Facebook en YouTube de meeste gebruikers heeft, en ook dit jaar is dat zo. Op dit moment heeft WhatsApp 11,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Dit wordt gevolgd door Facebook met 10,8 miljoen gebruikers en YouTube heeft 8 miljoen gebruikers.

Het sterkst groeiende platform op dit moment is Instagram. Onlangs dat ze op plek 5 staan hebben ze nu 4,1 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan er dagelijks 2,1 miljoen mensen het platform gebruiken. En terwijl het dagelijkse gebruik van Instagram alleen maar groeit, daalt het dagelijks gebruik van Facebook.

Jongeren
Vooral jongeren onder de 20 jaar vinden Facebook steeds minder interessant. Waarom jongeren afhaken van Facebook? Zij voelen zich steeds minder thuis tussen de (oudere) mensen die op Facebook zitten. Daarnaast geven jongeren ook aan dat ze bijvoorbeeld Instagram en Snapchat op dit moment gewoon leuker vinden. Dus wil je wel de jongere doelgroep bereiken, richt je dan op platforms als Instagram, Snapchat en YouTube.

Groeiers
WhatsApp en Instagram doen het wel heel goed, zij groeien in bijna alle leeftijdscategorieën. Vooral Instagram is behoorlijk gegroeid, en dan voornamelijk in de leeftijdscategorie 15 t/m 39 jaar.

Vertrouwen
Veel gebruikers geven nog wel aan dat het vertrouwen in social media beperkt is. Ze blijven zicht zorgen maken over hun privacy. Zo maakt 66% zich zorgen over de doorverkoop van gegevens en weet 57% niet of social media wel te vertrouwen is. 19% van de gebruikers ervaren deze problemen niet, zij geven aan (zeer) veel vertrouwen in social media te hebben.