Instagram is momenteel druk bezig met het verder ontwikkelen en updaten van het netwerk. Zoals het verbergen van likes, het wijzigen van de feed en de introductie van de link sticker. Dus lees snel verder.

Likes verbergen

Sinds vorige maand heeft Facebook, als moederbedrijf) een nieuwe optie toegevoegd aan Instagram. Dit maakt het mogelijk om het aantal likes te verbergen bij een post. Je kan dit zowel met je eigen posts kan doen, als de bij de feed die je ziet. Want zo stelt Facebook: “Op deze manier willen we dat de focus uitgaat naar de foto’s en video’s die worden gedeeld, in plaats van het aantal likes dat een post krijgt.”

Daarmee telt deze metric (likes) automatisch een stuk minder zwaar voor de engagement dan het deed. Voor zover dat al niet was, ten opzichte van bijvoorbeeld een comment onder een post.

Uiteraard blijft de vraag in hoeverre mensen dit daadwerkelijk gaan doen. Daarnaast kun je jezelf ook afvragen in hoeverre het achterliggende algoritme hierop is ingesteld. Niet voor niets is de kritiek op Facebook dat er binnen het bedrijf nog steeds teveel aandacht gaat naar berichten die ophef veroorzaken. En wordt er nog steeds te weinig opgetreden tegen racisme en haatberichten. De reden hierachter is simpel volgens critici, het zou de groei van het platform(s) in de weg staan.

WeDigital_Instagram_updates

De Instagram feed

The Verge meldt dat er op dit moment tests plaatsvinden vanuit Instagram, waarbij gebruikers foto’s en video’s van vreemden de feed zien. Tot voor kort zag je namelijk alleen foto’s en video’s van mensen die je volgt.

In de test komt de content van vreemden en vrienden door elkaar te staan. Maar dit is niet op basis van willekeur, zo kun je in de instellingen aan het algoritme laten weten welke onderwerpen je interessant vindt. Geef je dit niet aan dan laat het Instagram-algoritme je zien wat je waarschijnlijk leuk vindt, op basis van je gedrag op het platform.

Daarnaast kun je als gebruiker aangeven dat je geen interesse hebt in deze test, ook dit doe je via de instellingen. Op dat moment doe je in principe nog wel mee aan de test, maar heb je aangegeven geen interesse te hebben. Bij wie en in welke landen de test wordt uitgevoerd is onbekend. Tevens is het onbekend of deze functie later voor iedereen wordt ingevoerd door Instagram.

WeDigital_Instagram_updates_

Link sticker

Verder weet The Verge ook te melden dat Instagram met een nog veel interessantere test bezig is. Want vooralsnog is het niet mogelijk om een swipe-up in Instagram Stories toe te voegen, bij minder dan 10.000 volgers. Maar met een zogenaamde link sticker moet dit wel mogelijk worden voor gebruikers.

Op dit moment wordt deze functie als kleine test uitgerold en wil Instagram met name kijken naar hoe mensen mogelijk profiteren van het plaats van een link. Hierbij moet worden gedacht aan het type links die mensen plaatsen. Terwijl desinformatie en spam in de gaten worden gehouden. Bovendien geeft Instagram aan dat het gebruik van een sticker beter past bij de manier waarop mensen het platform gebruiken. Waardoor ze met deze test, de links in het huidige systeem naadloos kunnen inpassen.

De linkstickers zijn wel het uiteindelijk doel voor het platform. Maar het is nog niet duidelijk of deze voor iedereen bruikbaar zullen zijn, of alleen voor accounts met bepaalde ‘linkprivileges’ (alle accounts die geverifieerd zijn of meer dan 10.000 volgers hebben).

Want de test zelf wordt tot nu toe alleen maar uitgevoerd bij dit soort accounts. Daarnaast is er verder geen plan om een dergelijke linkfunctie ook uit te rollen in de feed. Dus wellicht wordt deze functie slechts de opvolger wordt van de swipe-up en biedt het alleen mogelijkheden voor de accounts met de zogenaamde ‘linkprivileges.’

Minderjarigen en Instagram

In navolging van TikTok heeft ook Instagram besloten om jonge gebruikers beter te beschermen tegen ongewenst contact met volwassenen. De belangrijkste verandering is dat Instagram nieuwe accounts van jongeren tussen 13 en 16 jaar standaard op privé zet. Jongeren die al een account hebben krijgen als het goed is een pop-up te zien, met uitleg over waarom een privé account beter zou zijn.

Daarnaast heeft Instagram (en dus ook Facebook) een belangrijke wijziging ingevoerd met betrekking tot het reclame beleid. Zo kun je advertenties minder specifiek richten op een minderjarige doelgroep. Dit betekent dat bepaalde interesses niet langer opgaan voor de jongste gebruikers. Waardoor adverteerders alleen nog maar kunnen adverteren op basis van gender, leeftijd en locatie.

Vanaf 23 augustus 2021 zijn de volgende targeting opties, bij leeftijden onder de 18 jaar, niet meer mogelijk:

  • Detailed Targeting (interesse, gedrag en demografie)
  • Connectie targeting
  • Taal targeting
  • Website Custom Audiences
  • App activity Custom Audiences
  • Customer list Custom Audiences
  • Engagement Custom Audiences (Op basisa van: Events, Facebook Page, Instagram, Instant Experience, lead form, shoppin en video)
  • Offline activity Custom Audiences
  • Lookalike Audiences