Instagram heeft voor 2021 het algoritme weer aangepast. Gelukkig zijn wij er om je up-to-date te houden. Dus leggen we je hieronder graag uit wat het algoritme nu eigenlijk is, hoe het algoritme werkt en geven we je ook nog eens een aantal praktische tips. Lees dus snel verder!

Advertenties, advertenties, advertenties

Wellicht klinkt het cynisch maar Instagram is er niet om jouw foto’s, video’s en berichten met vrienden en familie te delen. Misschien was dit wel het oorspronkelijke idee van het social media platform. Maar sinds Instagram is overgenomen door Facebook, is het doel om zoveel mogelijk advertenties te laten zien aan de gebruikers. En om advertenties te kunnen verkopen, moeten er natuurlijk wel mensen (constant) op het platform actief zijn.

Dit is iets waar niet alleen gebruikers zich bewust van moeten zijn, maar zeker ook online marketeers en content makers. Dus de vuistregel die we allemaal zouden moeten hanteren is, of de content die we maken toegevoegde waarde heeft aan het Instagram algoritme.

Los daarvan is het natuurlijk wel van noodzaak dat de content in lijn is met het verhaal van het merk, of het bedrijf waarvoor je content creëert. Maar zelfs dan kun je niet om de eerder genoemde vuistregel heen. Maar hoe werkt dan dit algoritme waaraan je waarde wil toevoegen?

Het algoritme van Instagram

Jouw content moet ervoor zorgen dat mensen op het platform blijven, zodat Instagram meer tijd heeft om zoveel mogelijk advertenties te vertonen en deze dus te verkopen. Dus zodra je geschikte content maakt, word je als het ware beloond met groter bereik.

De posts die je online zet bereiken mensen over twee soorten feeds op Instagram. De eerste is de ‘home feed,’ ofwel de feed die je ziet zodra je de app opstart. De tweede feed is de zogenaamde ‘discovery feed,’ deze kun je vinden onder het vergrootglas icoon.

Voor beide feeds verzamelt het Instagram informatie van jou over hoe en waar betrokken je bent op het platform. Vervolgens wordt deze informatie onder verschillende factoren gerangschikt. Deze factoren zijn:

  1. Engagement: Dit zijn de likes, comments, shares en saves (bookmarks) die je krijgt voor je content.

  2. Retentie: Deze factor betreft de tijd die iemand spendeert aan jouw content. Dus scrollen ze door je hele carrousel? Lezen ze je (hele) caption? Met andere woorden: Hoe lang blijft men hangen bij jouw stukje content?

  3. Herkenbaarheid: Deze factor gaat over hoe content zich verhoudt tot jouw interesse.

  4. Kwaliteit: Deze laatste factor is de meest subjectieve van alle factoren. Omdat dit zowel de komische waarde van een post kan zijn. Maar ook hoe mooi een foto of video is, hoe sentimenteel bijvoorbeeld je caption is. Al dit soort dingen zijn op zichzelf weer kleine factoren voor de factor kwaliteit.

Met al deze achterliggende informatie laat het Instagram algoritme vervolgens content aan de gebruiker zien op de home feed, of discovery feed. Met als ultieme doel: “Je verslaafd aan je scherm houden.”

WeDigital_Instagram_Algoritme_Blog2

Hoe groei ik op Instagram?

Of anders gezegd: “Hoe zorg ik dat het algoritme voor mij werkt?” De bovenstaande vraag is een van de meest gestelde vragen en daarom zijn er meerdere antwoorden mogelijk. De wedervraag die je jezelf zou moeten stellen is: “Waarom wil je groeien?” Vaak gaat het namelijk niet zo zeer om de nummers, maar eerder om klantbinding. Kwalitatieve groei noemen we dit en dit is logischerwijs het best te bereiken via de factor: Engagement.

Zoals gezegd zijn er vier waarden van engagement: Likes, Comments, Saves (Bookmarks) en Shares. Elk van deze waarden verhoudt zich op zijn eigen manier tot het Instagram algoritme. Zo hebben Likes de minste waarde. Omdat deze het gemakkelijkst zijn te genereren, iemand hoeft namelijk een like te geven en vervolgens weer verder te scrollen.

Comments hebben daarentegen een veel grotere waarde voor het algoritme, omdat deze meer tijd vergen voor een gebruiker om achter te laten onder een post. Wat duidt op meer engagement, want meer tijd is langer actief op Instagram.

Daarnaast zijn er nog Saves (Bookmarks) en Shares (het delen van een post). Deze twee worden over het algemeen niet meegenomen in het berekenen van een zogenaamde engagement rate. Omdat hiervoor over het algemeen alleen wordt gekeken naar het aantal likes, aantal comments en hoe deze zich verhouden tot het aantal volgers.

Maar ze doen er wel toe, wat betreft engagement. Door een bericht op te slaan (Save/Bookmark), geef je het algoritme als het ware te kennen dat de betreffende post belangrijk is voor je. Want je wil deze later op deze manier nog gemakkelijk terug vinden. Hierdoor laat Instagram de betreffende post vervolgens weer aan meer mensen zien dan wanneer een post bijvoorbeeld ‘slechts’ een like zou krijgen.

Tot slot, zijn er nog Shares en deze zijn wellicht de belangrijkste waarde van engagement. Een gemiddelde gebruiker zal maximaal 1 á 2 berichten per dag delen van een ander account. Dus op het moment dat iemand een bericht deelt, geeft hij/zij het algoritme te kennen dat dit op een manier heel belangrijk is voor de persoon in kwestie. Vervolgens zal het algoritme soortgelijke posts vertonen aan de persoon die de betreffende post heeft gedeeld. Daarmee heeft een share dus de meeste impact.

WeDigital_Instagram_Algoritme_Blog3

Wat voor content werkt dan voor het Instagram algoritme?

Er zijn drie factoren die vaak terugkomen in goed presterende content:

  1. Informeer en inspireer: Als je ervoor zorgt dat je met jouw content je publiek weet te informeren of te inspireren. Dan zullen ze sneller bereid zijn om je te volgen. Niet voor niets lopen accounts die inspiratie bieden, of alleen maar weetjes posten over het algemeen als een trein.

  2. Entertain: Wees vermakelijk op verschillende manieren. Maak mensen aan het lachen bijvoorbeeld. Of kom met content die interactie uitlokt.

  3. Inzicht: Biedt je volgers inzicht door ze een kijkje achter de schermen te geven van je merk/bedrijf. Door ze te laten zien hoe je bijvoorbeeld iets maakt, wat je gebruikt bij een maakproces, of welke mensen erachter zitten. Omdat mensen zich nou eenmaal het best identificeren met mensen.

Praktische Tips

Mocht je nu nog niet genoeg hebben van de bovenstaande uitleg, dan hebben we nog een aantal praktische tips voor je:

  1. Niche: Zorg dat je een niche of niches hebt waarover je kan posten. Zo blijf je uniek binnen het algoritme.

  2. Moedig inhoudelijke comments aan: Comments doen er echt alleen toe als ze inhoudelijk zijn. Als mensen bij wijze van spreken alleen maar reageren met een standaard 🔥-emoji dan helpt dit het algoritme niet. Dus zorg ervoor dat je mensen reden geeft om een inhoudelijke comment achter te laten.

  3. Bewerk je caption niet binnen een uur: Want je zal merken dat het algoritme deze verandering minder waardeert. Waardoor je bereik als het ware wordt afgeknepen. Bovendien kun je de tijd die je besteed aan het bedenken van een ander mogelijk bijschrift, beter besteden aan het reageren op comments.

  4. Hashtags: Werken ze nog? Het eerlijke antwoord is ja en nee. Wellicht dat je er 2% extra personen mee bereikt. Of dat je ermee kan experimenteren. Door bewust een hashtag met een kleine following te gebruiken, in de hoop binnen die hashtag bovenaan te komen. Anderzijds kun je jezelf de vraag stellen: “Wie volgt er nou hashtags op Instagram in 2021?” Het is dus prima om een enkele hashtag te gebruiken, maar maak er geen prioriteit van in je post.

  5. Wees sociaal: Wellicht is inkopper, maar bovenal de meest belangrijke tip! Want vaak vergeten bedrijven dat ze op social media zitten en eigenlijk alleen maar een boodschap aan het zenden zijn. Terwijl we als mens gewoon sociale wezens zijn. Dus door je sociaal en interactief op te stellen als bedrijf, zorg je niet alleen dat je beter zichtbaar bent. Maar wellicht levert het je ook nog een hoop mooie online ervaringen op, of zelfs een nieuwe zakelijke kans.

Tot slot

Omdat algoritmes constant in ontwikkeling zijn, kunnen ze ook veranderen. Dus het is wellicht mogelijk dat in de nabije toekomst Instagram, het toekennen van bepaalde waarden anders indeelt. Uiteraard houden we dit natuurlijk bij. Dus mocht er iets gebeuren dan hoor je als eerste van ons!

Mocht je nu meer advies willen over bijvoorbeeld je content, neem eens contact met ons op.