Media zijn overal. Maar wat als we gaan praten over geloofwaardigheid? Geloven wij nou echt alles wat we horen en lezen? Onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy heeft het onderzocht. Sinds 2010 onderzoeken zij tweejaarlijks het vertrouwen in de media onder een representatieve steekproef. Dit jaar hebben 1175 respondenten van 18 jaar of ouder zijn/haar mening gegeven.


Nieuwsbronnen als de radio, de televisie en de krant scoren net als voorgaande onderzoeken hoog in het vertrouwen. Met de radio op nummer 1 (64%). Als we wat lager in het lijstje kijken, zien we dat na de grote ondernemingen (30%) en politieke partijen (28%) social media als laatste eindigt met slechts 21%.

Afbeelding: Newcom Research & Consultancy B.V.

 

Nepnieuws
61% Maakt zich ook echt daadwerkelijk zorgen over het nepnieuws op social media. Hierbij wordt het herkennen van nepnieuws lastig gevonden en zijn zij door de toename hiervan de platformen minder gaan vertrouwen. Vooral Facebook blijkt hieronder te lijden en verliezen gebruikers.

In vergelijking met voorgaande onderzoeken, is er dit jaar voor het eerst een duidelijk verband tussen vertrouwen en het afnemend gebruik van Facebook. Voorheen gaven de respondenten aan geen Facebook meer te gebruiken, doordat er te weinig mensen op zitten waar hij/zij wat mee heeft. Nu komt voornamelijk het wantrouwen naar voren en dat er te veel nepnieuws online staat.

Afbeelding: Newcom Research & Consultancy B.V.