De doorgewinterde twitteraar weet dat je op Twitter je boodschap over moet brengen in 140 tekens. De logica hiervan gaat een hele tijd terug in de tijd. De oorsprong ligt namelijk bij de SMS en bestond lang voor Twitter, WhatsApp, Facebook chat en IMessage. In zo’n sms’je kon je maximaal 160 tekens kwijt. Wilde je meer sturen, dan koste je dat twee berichtjes.

Bij het ontstaan van Twitter in 2006 werd het idee gelanceerd dat Twitter een microblog moest zijn waar je berichten op kon plaatsen waar je nú mee bezig bent, maar het moest wel te delen zijn via de telefoon. Een soort sms dus maar dan voor iedereen. Hierdoor waren er nog steeds maar 160 karakters te gebruiken. Dit werd verdeeld in 20 karakters voor @gebruikersnaam en 140 karakters voor het echte bericht.

Inmiddels zijn berichten nooit meer precies 140 karakters. Foto’s, video’s en geanimeerde gifjes tellen niet meer mee als karakter. En ook quoted tweets en gebruikersnamen (als die aan het begin van de tweet staan) tellen niet meer. Toch moet je je verhaal nog steeds in 140 karakters vertellen.

De vaste twitteraar wist dit natuurlijk al. Maar nu komt er iets nieuws! Volgens Twitter vinden mensen het lastig om hun boodschap over te brengen in 140 karakters. Om dit probleem op te lossen, is Twitter aan het testen om zijn karakterlimiet te verdubbelen. Van 140 naar 280 karakters. Dit geldt echter niet voor het Japans, Chinees en Koreaans omdat die talen meer kunnen zeggen met 140 karakters.

Volgens het bedrijf zit de kracht van Twitter in de bondigheid van de berichten. Toch denken ze dat ze hier geen afbreuk aan doen door de karakters te verdubbelen, het blijven nu ook relatief korte berichten. Een groot deel van de twitteraars is het er niet mee eens. De 140 tekens waren heilig, dit maakte Twitter juist uniek. Veel twitteraars hebben het ook helemaal niet nodig zeggen ze, dat doet juist afbreuk van het korte en bondige bericht.

Het is nog niet bekend welke groep twitteraars de verdubbeling van de karakters mogen uitproberen. Ook is het nog niet bekend wanneer alle twitteraars hier gebruik van kunnen maken. Wij houden jullie op de hoogte!