Het grootste Nederlandse social media onderzoek is weer uitgekomen. Onder meer dan 7.000 respondenten heeft Newcom onderzoek gedaan naar gedrag en verwachtingen qua social media. We hebben de belangrijkste trends en bevindingen voor je verzameld.

 

Algemene trends

  • Whatsapp, YouTube en Instagram groeien qua gebruik, terwijl Facebook en Twitter achteruit gaan. LinkedIn blijft nagenoeg constant.
  • Bij de meeste leeftijdsklassen is het aantal gebruikers die stoppen met een social medium en het ook daadwerkelijk verwijderen relatief vergelijkbaar. Bij jongeren tot 18 jaar valt het op dat wanner ze stoppen met een medium, het account wel behouden. Ze loggen gewoon niet meer in.
  • De belangrijkste reden voor het stoppen met social media in 2018 is de daling in vertrouwen en het nepnieuws. Het vertrouwen in social media daalt in alle leeftijdsklassen.
  • Facebook wordt steeds minder gebruikt, maar het gebruik van het Facebook-concern (Facebook, Instagram en Whatsapp) is stabiel, door de groei in gebruikers van Whatsapp en Instagram.

 

Trends per social medium

Facebook

2018 2019 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
10,8 miljoen 10,1 miljoen -6% / -640.000
Aantal dagelijkse gebruikers
7,6 miljoen 6,8 miljoen  -10% / -720.000
  • We starten dit jaar met 640.000 minder Facebook-gebruikers dan vorig jaar. 240.000 hebben het account daadwerkelijk verwijderd en 400.000 loggen niet meer in.
  • Op dagelijkse basis zijn er 720.000 gebruikers minder dan in 2018. Het merendeel van de Facebook-verlaters zijn jonger dan 40.
  • Hoewel Facebook als medium op zich minder populair is, wint het Facebook-concern wel aan terrein. Whatsapp en Instagram vallen namelijk ook onder Facebook en deze social media winnen nog steevast aan terrein. De groei van Whatsapp en Instagram compenseren daarmee het verlies van Facebook. Welgeteld 94% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder gebruikt een of meerdere social media van het Facebook-concern.
  • De redenen om af te haken verschillen sterk tussen de leeftijdsgroepen. Jongeren onder de 25 vinden andere social media leuker. 25-34 jaar vindt dat het te weinig oplevert. 35-54 jaar voelt zich er niet meer thuis en boven de 55 vinden dat er te veel mensen op zitten waar ze niets mee hebben.

 

Instagram

2018 2019 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
4,1 miljoen 4,9 miljoen +20% / +830.000
Aantal dagelijkse gebruikers
2,1 miljoen 2,7 miljoen +26% / +550.000
  • Instagram groeit nog constant is inmiddels populairder dan YouTube qua dagelijks gebruik en heeft LinkedIn ingehaald met het totaal aantal gebruikers.
  • In de leeftijdscategorie tot 39 jaar groeide Instagram het sterkste afgelopen jaar. Bij jongeren tussen 15 en 19 jaar is Instagram nu het 2e populairste social medium op het gebied van dagelijks gebruik.

 

Twitter

2018 2019 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
2,8 miljoen 2,5 miljoen -10% / -280.000
Aantal dagelijkse gebruikers
1,01 miljoen 908.000 -10% / -106.000
  • Het aantal gebruikers en dagelijkse gebruikers van Twitter is gedaald afgelopen jaar, maar alsnog is Twitter populairder dan Snapchat. Pinterest wint het echter van Twitter. De grootste groep afhakers komt uit de leeftijdsklasse 18-24 jaar.
  • Ook op Twitter verschillen de redenen om af te haken op basis van leeftijd. Gebruikers jonger dan 55 vinden een ander social medium leuker en vanaf 55 jaar vinden de afhakers dat er te veel mensen op zitten waar ze niets mee hebben. De belangrijkste redenen om te stoppen met Twitter zijn nepnieuws en vertrouwen.
  • 85.000 gebruikers hebben het account ook daadwerkelijk verwijderd en doen dit in verband met vertrouwenskwesties.

 

Snapchat

2018 2019 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
2,4 miljoen 2,4 miljoen -3% / -75.000
Aantal dagelijkse gebruikers
1,3 miljoen 1,3 miljoen -2% / -25.000
  • Snapchat is vrij stabiel gebleven met een amper merkbare daling in zowel gebruikers als dagelijkse gebruikers.

 

Pinterest

2018 2019 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
3,0 miljoen 3,5 miljoen +18% / 520.000
Aantal dagelijkse gebruikers
587.000 734.000 +25% / +147.000
  • Zowel het aantal gebruikers als het aantal dagelijkse gebruikers stijgen behoorlijk bij Pinterest, maar vooral de dagelijkse gebruikers zijn actiever geworden.

 

YouTube

2018 2019 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
8,0 miljoen 8,7 miljoen +9% / +720.000
Aantal dagelijkse gebruikers
2,2 miljoen 2,4 miljoen +11% / +250.000
  • YouTube groeit nog altijd gestaag door en vooral de dagelijkse gebruikers zijn relatief meer gestegen.

LinkedIn

2018 2019 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
4,4 miljoen 4,6 miljoen +6% / +250.000
Aantal dagelijkse gebruikers
513.000 611.000 +19% / +98.000
  • LinkedIn timmert aan de weg en ziet vooral een indrukwekkende stijging in dagelijkse gebruikers.

 

Tumblr

2018 2019 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
0,4 miljoen 0,6 miljoen -15% / -69.000
Aantal dagelijkse gebruikers
137.000 115.000 -16% / -22.000
  • Sinds half december mag er op Tumblr geen adult content meer geplaatst worden en laat dat nou net een van de belangrijkste bronnen van gebruikers zijn. Er wordt dan ook verwacht dat er dit jaar nog meer gebruikers af zullen haken.

 

Foursquare

2018 2019 Stijging in % en #
Aantal gebruikers
0,2 miljoen 0,2 miljoen -11% / -23.000
Aantal dagelijkse gebruikers
68.000 77.000 +14% / +9.000
  • Het aantal Foursquare-gebruikers in Nederland daalt, maar de dagelijkse gebruikers worden juist actiever.

 

WeChat

2018 2019 Stijging/Daling
Aantal gebruikers
0,2 miljoen 0,2 miljoen -9% / -22.000
Aantal dagelijkse gebruikers
106.000 91.000 -14% / -15.000
  • Hoewel WeChat in China gigantisch is, wil het in Nederland nog niet echt lukken. Wereldwijd gezien heeft het medium 768 miljoen gebruikers, maar in Nederland haalt de dienst net 200.000 gebruikers en slechts 91.000 dagelijkse gebruikers.

 

Bron: https://www.newcom.nl/