LinkedIn, het social media platform voor de werkende mens, heeft heel stilletjes een livestream functie geïntroduceerd in Nederland. In navolging van o.a. Facebook wil LinkedIn zijn 600 miljoen gebruikers deze functie aanbieden. Vooralsnog is de functie beschikbaar in bèta fase. Je dient eerst goedkeuring te krijgen voor jouw bedrijf of je eigen profiel (volg deze link). LinkedIn is verder onduidelijk over wanneer ze de functie voor iedereen beschikbaar willen maken. En ze geven mondjesmaat antwoord op de vraag: “Waarom nu pas livestreaming?”
Uiteraard hoopt LinkedIn dat deze nieuwe functie verder inhaakt op de onderwerpen die je nu al voorbij ziet komen in je nieuwsfeed. Denk hierbij aan: Productaankondigingen en Q&A’s. En om te onderstrepen hoe graag ze dit willen, willen ze het liefst geen ‘rauwe’ user-generated video’s.
Dit in tegenstelling tot Instagram en Facebook, waarbij dit onderdeel uitmaakt van ‘the authentic self.’ Daarom werkt LinkedIn vanaf het begin samen met verschillende third-party ontwikkelaars zoals Wirecast, om meer ‘gepolijste’ video’s op het platform te krijgen.
Beter laat dan nooit
Bijna elk social media platform heeft al een livestream functie. Denk aan de begindagen van Twitter’s Periscope, of hedendaagse live sessies op Instagram. Bovendien heeft LinkedIn sinds het lanceren van de videofunctie een enorme boost gezien in het verkeer en de inkomsten van (niet-live) video op zijn platform.
“Video is op dit moment het snelstgroeiende formaat op ons platform en het meest waarschijnlijk om mensen aan het praten te krijgen,” zei Pete Davies van LinkedIn. Daarmee sluit hij zich aan bij deze woorden van Facebook uit 2017. En dus de hoogste tijd voor de verdere uitrol van livestreaming.
Want er is een grote vraag naar livestreaming, omdat we als gebruikers dit immers gewend zijn van andere platformen. Bovendien wordt er met LinkedIn Live een potentieel nieuwe advertentieplaats aangeboord door LinkedIn. Het biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid voor de welbekende pre roll (advertenties aan het begin van video content).
Vooralsnog wordt op dergelijke vragen geen commentaar geleverd, maar wordt er voor nu gekeken naar de gebruikerservaring. En hoe het gebruikt wordt door het selecte groepje mensen dat toegang heeft gekregen tot LinkedIn Live.