Het is zover! Instagram en Pinterest gaan koopknoppen toevoegen aan hun platformen. Instagram gaat daarnaast ook hun andere advertentiemogelijkheden uitbreiden.

Instagram

Naast de koopknop komen er ook installeer nu-, leer meer- en schrijf je in-knoppen, dat werd bekend gemaakt op het Instagramblog. Daarnaast kan elk bedrijf advertentieruimte inkopen en niet alleen de hiervoor geselecteerde bedrijven. De advertenties die gebruikers te zien krijgen zullen aansluiten op hun interesses. Hiervoor krijgt Instagram gegevens van Facebook, dat Instagram drie jaar geleden overnam. Tot nu toe heeft de foto-app alleen toegang tot basisgegevens zoals geslacht, leeftijd en nationaliteit. De komende maanden geeft Instagram adverteerders ook toegang tot pagina’s die de gebruiker op Facebook en Instagram leuk vindt.

Wanneer de functies in Nederland worden uitgerold is nog niet bekend. De advertenties werden in de Verenigde Staten als eerste uitgetest. Daarna volgde een uitrol naar acht andere landen, waar Nederland niet bij zat. Zodra de functies beschikbaar zijn zullen wij ze samen met onze andere advertentiemogelijkheden aanbieden.

instaadvertenties

Pinterest

Met de koopknop speelt Pinterest volgens henzelf in op de wensen van gebruikers. Zij vonden producten via het platform die ze wilden kopen maar moesten hier vervolgens zelf naar zoeken. Door de knop kunnen gebruikers sneller en makkelijker producten kopen. Op deze manier wil de sitede inkomsten verhogen.

De koopknop wordt eerst in de Verenigde Staten uitgerold op iOS-apparaten. Voor het eind van de maand moeten er twee miljoen Pins op de site staan waarbij de koopknop te zien is. Wanneer de knop in andere landen en op andere apparaten zichtbaar wordt is nog onduidelijk.

Twitter en Google

Vorig jaar kwam Twitter al met een knop waarmee gebruikers makkelijk een product kunnen kopen. Deze zijn al wel in Nederland te zien. Google liet vorige week weten ook zo’n knop toe te gaan voegen aan hun dienst. Deze knop wordt getoond bij advertenties.