Op Facebook, Twitter en LinkedIn is het al een tijde mogelijk om berichten die je wilt plaatsen, vooraf in te plannen. Nu heeft ook Instagram bekend gemaakt dat het inplannen van berichten op dit platform binnenkort ook mogelijk is.
Vorig jaar is Instagram begonnen met het updaten van Instagram API naar Instagram Graph API. Door deze verandering kunnen bedrijven hun organische aanwezigheid effectiever beheren. Maar er zijn dus nu nieuwe functies toegevoegd voor API. Eén van de nieuwe functies is dat het voor bedrijven wordt toegestaan om berichten in te plannen.
Het plannen en publiceren van Instagram-content was het nummer één verzoek van de gebruikers. Nu kunnen bedrijven de content makkelijker beheren. Daarnaast kun je nu ook meerdere accounts overzichtelijker en veiliger beheren.
Vooralsnog zal de ondersteuning die ze gaan aanbieden alleen toegevoegd worden aan Instagram’s API. Dat houdt in dat bedrijven die social media software applicaties hebben ontwikkeld, nu toegang krijgen tot de functionaliteit en het dus aan eigen producten kan toevoegen. Een voorbeeld hiervan is Hootsuite. Hootsuite introduceerde in 2015 een Instagram-planning. In deze planning kun dus je berichten al klaarzetten. Je krijgt vervolgens een herinnering en gebruikers moeten dan zelf handmatig het bericht publiceren. Met de nieuwe functie maakt deze extra stap overbodig.
Instagram laat wel weten dat deze nieuwe functie voor gewone gebruikers (dus de niet-business profielen) in de maak is en waarschijnlijk begin 2019 uitgerold wordt.