Foto’s in je feed op Instagram zullen binnenkort niet meer chronologisch worden getoond. De sociale fotodienst verandert zijn algoritme. Afbeeldingen die relevant zijn voor de gebruiker zullen eerder worden vertoond. Nu is het nog zo dat de laatst gedeelde afbeelding bovenaan te zien is.

Update 6 april
Het nieuwe algoritme wordt nu uitgerold naar het merendeel van de inwoners van Nederland, Finland, Ierland, Nieuw-Zeeland, Singapore en Venezuela. Daarmee zijn we het eerste land die afbeeldingen in Instagram in een andere volgorde zien. In de komende maanden zal de verandering voor iedereen zichtbaar zijn.

Volgens Instagram zou de gemiddelde gebruiker zo’n 70% van de geplaatste foto’s missen die door gevolgde accounts zijn geplaatst. Dit is mede te danken aan de groei van geplaatste content, gebruikers en een waarschijnlijk gevolg daarvan; het aantal gevolgde accounts.

Met de aanpassing aan het algoritme wordt er bekeken welke content relevant is voor de gebruiker en toont deze hoger in de feed. Hoe eerder de content wordt getoond is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de inhoud, de relatie van de gebruiker met de persoon die de inhoud plaatst en de tijd waarop de inhoud wordt geplaatst.

Algoritme Facebook, Twitter en Google+

Andere social media maken ook al gebruik van een algoritme om relevante content te tonen. Twitter introduceerde eerder dit jaar een functie waarbij de ‘beste tweets’ eerder worden getoond in een samenvatting. Facebook en Google+ tonen maar een deel van de geplaatste content. Instagram zal daarentegen wel content aan de gebruiker blijven presenteren. “Alle posts zijn er nog gewoon, maar in een andere volgorde”, aldus het bedrijf.

De verandering in het algoritme van Instagram heeft ook voordelen voor merken. Het is minder noodzakelijk om meer te plaatsen om zichtbaar te zijn. Daarentegen zal er wel beter nagedacht moeten worden over de relevantie voor de doelgroep.

Hoe je dat het beste kunt aanpakken leggen we je graag uit. Neem contact met ons op en we leggen je graag uit hoe je zichtbaar kunt (blijven) zijn en zo voorbereid te zijn op de komende veranderingen in het algoritme van Instagram.