Case: Sense.info

Sense Snapchat

Hoe informeer je jongeren op een informele en toegankelijke manier over belangrijke zaken zoals seksualiteit? Juist, via Snapchat! Dit social media kanaal is booming onder jongeren en WeDigital kwam met het idee om daarop in te spelen. Door twee Snapchat-accounts voor Sense.info op te zetten: Sense Girls en Sense Boys.

Deze case won op 8 juni 2017 (tussen genomineerden als Heineken, Chocomel, Nationaal Opera & Ballet en Simyo) de prijs voor Beste Pagina van Nederland. Daarnaast belandde de pagina ook nog eens op de shortlist van de internationale Lovie Awards!

Details

Klant: Sense.info / Soa Aids Nederland & Rutgers
Ons werk: Snapchat marketing, content creatie en advertising
Jaar: 2016-2017
Website: sense.info
Socials: Snapchat | Instagram
Award: Best Social Award 2017

Sinds 2015 voeren we diverse campagnes uit voor sense.info. Daarnaast zijn we betrokken bij het opzetten van verhaallijnen en acties en beheerden we de social media kanalen.

Doelstelling

Jongeren op een impactvolle manier voorlichting geven omtrent liefde, relatie en seks. Als doelstelling is gesteld om tijdens de eerste maanden minimaal 10.000 views te behalen. Waarbij Sense.info zich kan positioneren als hét adres voor al je vragen over: liefde, relatie en seks. Want de uitdaging was voornamelijk om een netwerk zonder advertising mogelijkheden vanaf nul op te starten.

WeDigital_Snapchat_Marketing_Sense_Best_Social_Lovie_Award
WeDigital_Sense_Snapchat_Relevantie_Aanpak

Aanpak

Met als motto ‘geen avontuurtje, maar een échte relatie’ zijn we begonnen met de content creatie, waarbij de Snaps voornamelijk gericht zijn op jongeren tussen 15 en 19 jaar. De onderwerpen variëren van seks en verliefdheid tot aan anticonceptie en de onzekerheden waar jongeren mee zitten. WeDigital bedacht een plan van aanpak met een aantal duidelijke uitgangspunten:

  • De Snaps moeten correcte informatie bevatten, afkomstig van Sense.info.
  • Ze moeten de doelgroep aanspreken en worden verzorgd door de jongste medewerkers uit het WeDigital team.
  • De verhalen moeten zich voornamelijk bevinden op het snijvlak tussen humor en voorlichting, om zo te motiveren om de content te delen.
  • Het account moet uitdagen om een relatie aan te gaan (te blijven volgen of vragen te gaan stellen).

Aanpak

Met als motto ‘geen avontuurtje, maar een échte relatie’ zijn we begonnen met de content creatie, waarbij de Snaps voornamelijk gericht zijn op jongeren tussen 15 en 19 jaar. De onderwerpen variëren van seks en verliefdheid tot aan anticonceptie en de onzekerheden waar jongeren mee zitten. WeDigital bedacht een plan van aanpak met een aantal duidelijke uitgangspunten:

  • De Snaps moeten correcte informatie bevatten, afkomstig van Sense.info.
  • Ze moeten de doelgroep aanspreken en worden verzorgd door de jongste medewerkers uit het WeDigital team.
  • De verhalen moeten zich voornamelijk bevinden op het snijvlak tussen humor en voorlichting, om zo te motiveren om de content te delen.
  • Het account moet uitdagen om een relatie aan te gaan (te blijven volgen of vragen te gaan stellen).
WeDigital_Sense_Snapchat_Relevantie_Aanpak

Bekijk

Bekijk 8 Sense Snapchat Stories in 78 seconden.

Snapchat-screenshots-liggend

Verloop Snapchat account

Zowel het Girls- als het Boys account is van start gegaan tijdens een lopende Sense campagne. Hierbij werd gebruik gemaakt van influencers (zoals GTST-ster Britt Scholte) om de campagnes en de Snapchat content elkaar te laten versterken. Vervolgens heeft WeDigital diverse social media advertising opties getest om tot een aantal zeer goed converterende uitingen te komen. Zo goed zelfs dat er advertenties zijn ingezet waarbij het aantal nieuwe volgers het aantal ad-clicks oversteeg!

Hiermee hebben we een fraaie basisgroep volgers kunnen behalen. Er wordt een groot aantal screenshots van de content gemaakt, waarna jongeren de content met hun vrienden kunnen delen via WhatsApp, messengers, etc. Mede hierdoor groeide het account organisch met tientallen volgers per dag.

Verloop Snapchat account

Zowel het Girls- als het Boys account is van start gegaan tijdens een lopende Sense campagne. Hierbij werd gebruik gemaakt van influencers (zoals GTST-ster Britt Scholte) om de campagnes en de Snapchat content elkaar te laten versterken. Vervolgens heeft WeDigital diverse social media advertising opties getest om tot een aantal zeer goed converterende uitingen te komen. Zo goed zelfs dat er advertenties zijn ingezet waarbij het aantal nieuwe volgers het aantal ad-clicks oversteeg!

Hiermee hebben we een fraaie basisgroep volgers kunnen behalen. Er wordt een groot aantal screenshots van de content gemaakt, waarna jongeren de content met hun vrienden kunnen delen via WhatsApp, messengers, etc. Mede hierdoor groeide het account organisch met tientallen volgers per dag.

Snapchat-screenshots-liggend

Storytelling

Bekijk hier voorbeelden van Snapchat verhalen die we creëerden voor de sense.info pagina.

Snapchat Relatietips-deel-2
Snapchat-aftrekken

Meer dan

Weergaven

Meer dan

Screenshots per snap

Resultaten

Een screenshot zegt meer dan 1.000 woorden. Er werden minimaal vier verhalen per week geplaatst, met gemiddeld 6-8 snaps per verhaal. De Snapchat verhalen zijn inmiddels ruim 40.000 keer bekeken en er zijn honderden screenshots gemaakt van de content.

Succes op social is in sommige gevallen te koop. Campagnes/cases met een groot bereik dankzij een flink mediabudget zien we regelmatig voorbij komen. Niet in dit geval! Bovenstaande resultaten zijn met name organisch gerealiseerd, met een mediabudget van slechts een paar honderd euro.

Opvallend is dat er steeds meer persoonlijke vragen via Snapchat gesteld worden, iets wat WeDigital bij de andere social media netwerken waar Sense op actief is veel minder zien gebeuren.

Resultaten

Een screenshot zegt meer dan 1.000 woorden. Er werden minimaal vier verhalen per week geplaatst, met gemiddeld 6-8 snaps per verhaal. De Snapchat verhalen zijn inmiddels ruim 40.000 keer bekeken en er zijn honderden screenshots gemaakt van de content.

Succes op social is in sommige gevallen te koop. Campagnes/cases met een groot bereik dankzij een flink mediabudget zien we regelmatig voorbij komen. Niet in dit geval! Bovenstaande resultaten zijn met name organisch gerealiseerd, met een mediabudget van slechts een paar honderd euro.

Opvallend is dat er steeds meer persoonlijke vragen via Snapchat gesteld worden, iets wat WeDigital bij de andere social media netwerken waar Sense op actief is veel minder zien gebeuren.

Meer dan

Weergaven

Meer dan

Screenshots per snap

Bijzonder aan de case

  • Innovatieve manier van voorlichting geven.
  • Gewaagde content.
  • Het ultieme voorbeeld van je doelgroep op de juiste manier, via het juiste netwerk aanspreken.
  • Opvallend positief resultaat behaald, een succesvol netwerk gecreëerd met explosieve organische groei.
  • Steeds meer vragen van volgers, welke direct privé beantwoord kunnen worden.

Sense.info durft dus met gewaagde content de taal van de doelgroep te spreken en ze hiermee echt te bereiken. Op gebied van overheidscommunicatie is Snapchat en de wijze van interactie vernieuwend. De doelstelling is ruimschoots overtroffen en er is besloten om de pagina structureel in te blijven zetten en uit te breiden met een apart account voor de LHBT doelgroep.

Wil je meer uit Snapchat marketing halen?