Case: Maison Castel
Wijnen, Wijnen, Wijnen
Familie Castel is op dit moment het grootste wijnbedrijf. Dit jaar heeft Castel zijn naam gewijzigd naar “Maison Castel” en een rebranding ondergaan. Met de nieuwe pay off ‘a touch of France’ wordt het Franse gevoel meer benadrukt. Wijnen gemaakt voor elk moment.
Door middel van storytelling en een nieuwe visueel herkenbare stijl geven we Maison Castel een eigen social identity. Waarnee we Maison Castel op de social media kaart zetten in Nederland.
Details
Bedrijf: Maison Castel
Ons werk: Content marketing, Advertising & Development
Jaar: 2016
Website: maisoncastel.wine
Socials: Facebook
Voor Maison Castel ontwikkelden we een content aanpak waarmee we branding en awareness genereren voor ze in Nederland
De Lancering
Op 26 april werd de eerste Nederlandse post geplaatst en daarmee Maison Castel op social media gelanceerd. Het merk werd geïntroduceerd met het thema: “Bonjour!”. We telden af naar het moment dat de wijnen van Maison Castel bij Albert Heijn in de schappen kwamen.
Taste of Amsterdam
Maison Castel maakte haar debuut op het jaarlijkse gastronomische event Taste of Amsterdam (2 juni t/m 5 juni 2016). Op de Facebookpagina brachten we dit event onder de aandacht en konden de fans kaarten voor Taste winnen.
Tijdens de Taste
‘Virtueel door Parijs rijden op een Solex’, deelnemen aan ‘Flying Wine Tasting’ onder leiding van professionele sommeliers of genieten van een glas Maison Castel onder een heuse Eiffeltoren, Maison Castel gaf op Taste een Franse beleving.
Tijdens Taste hebben we een openingspost, een sfeer album en een timelapse gemaakt om de fans op de hoogte te stellen van het event en hen een stukje van de Franse beleving mee te geven.
Taste of Amsterdam
Maison Castel maakte haar debuut op het jaarlijkse gastronomische event Taste of Amsterdam (2 juni t/m 5 juni 2016). Op de Facebookpagina brachten we dit event onder de aandacht en konden de fans kaarten voor Taste winnen.
Tijdens de Taste
‘Virtueel door Parijs rijden op een Solex’, deelnemen aan ‘Flying Wine Tasting’ onder leiding van professionele sommeliers of genieten van een glas Maison Castel onder een heuse Eiffeltoren, Maison Castel gaf op Taste een Franse beleving.
Tijdens Taste hebben we een openingspost, een sfeer album en een timelapse gemaakt om de fans op de hoogte te stellen van het event en hen een stukje van de Franse beleving mee te geven.
Schuitje varen, roseetje drinken
Vrijdag 24 juni 2016 vond het event ‘Schuitje varen, roseetje drinken’ plaats. Met een heerlijk glas rosé of witte wijn van Maison Castel en lekkere hapjes voeren honderden vrouwen met de VROUW-vloot door de Amsterdamse grachten.
Maison Castelselfie
Het event werd onder de aandacht gebracht door een aankondiging op de Facebookpagina. Om de interactie en betrokkenheid op de pagina te vergroten, hebben we een mini actie bedacht. We vroegen de vrouwen op de boot om een ‘Maison Castelselfie’ te maken en onder de post te plaatsen. De leukste foto maakte kans op een dinerbon voor twee personen in restaurant ‘Black and Blue’ in Amsterdam. Aan de actie deden vele vrouwen mee en er werden 40 foto’s ingezonden. De actie was een succes!
Inhakers
Om engagement te creëren, is er regelmatig ingehaakt op onderwerpen die relevant zijn voor Maison Castel. Van feestdagen tot seizoenen en actualiteiten. Hierbij is gebruik gemaakt van een inhaakkalender en de actualiteit door middel van social listening. Op deze manier hebben we content kunnen creëren die op het goede moment de interactie en/of het gesprek opende met de fan. Want er is altijd een goed moment om het met Maison Castel te vieren.
Franse wijnweetjes
WeDigital heeft voor Maison Castel de serie Franse wijnweetjes bedacht. Hiermee werden de fans op een informatieve manier iets bijgebracht over de typerende Franse cultuur als eten, mode, kunst en literatuur. Hierbij hebben we een illustratieve stijl ontwikkeld die de Franse sfeer goed weergeeft.
In totaal hebben we met de serie Franse weetjes 7 posts geplaatst. Bijvoorbeeld dat de Eiffeltoren gelijk staat aan 540 stokbroden of dat Claude Monet maar liefs 30 schilderijen van de Kathedraal van Rouen heeft gemaakt. We hebben ons laten inspireren door het boek ‘Franse weetjes’ van Peter Slabbynck.
Interactie
Naast inhakers, bonus-acties en events zijn we ook de interactie aangegaan met onze fans. In de onderstaande post werd er bijvoorbeeld gevraagd het gifje op het juiste moment stop te zetten en de screenshot met de complete fles achter te laten in de reacties.
Interactie
Naast inhakers, bonus-acties en events zijn we ook de interactie aangegaan met onze fans. In de onderstaande post werd er bijvoorbeeld gevraagd het gifje op het juiste moment stop te zetten en de screenshot met de complete fles achter te laten in de reacties.