Case: De Verkeersonderneming
Filedier
Rotterdammers die vastgeroest zijn aan de stoel van hun auto trekken, doe je niet zomaar. Dat via social media doen is een nog grotere uitdaging.
Details
Bedrijf: De Verkeersonderneming
Ons werk: Strategie, Content, Advertising, Campagnes
Jaar: 2014-2019
Website: filedier.nl
Socials: Facebook | Instagram
In 2014 bedachten we Filedier. Om forenzen rondom Rotterdam alternatieven voor de file aan te reiken. Hierbij gebruikten we Facebook, Twitter, het online magazine filedier.nl en tientallen advertising campagnes. Inmiddels is Filedier met ‘pensioen’ en zijn we overgestapt op Ways2go, als de nieuwe mobiliteitscampagne.
Online magazine
In 2014 is besloten om het online magazine filedier.nl te ontwikkelen, om zo de content van social media een verdiepingsslag te kunnen geven op een eigen platform. Hierop werden 3 tot 4 nieuwe artikelen per week gepubliceerd door ons.
Inhaken
Filedier weet wat er speelt binnen en buiten Rotterdam en haakt hier regelmatig op in. Door met ‘likeable content’ in te haken op vaste inhaakmomenten uit de inhaakkalender en social listening toont Filedier zijn betrokkenheid.
Inhaken
Filedier weet wat er speelt binnen en buiten Rotterdam en haakt hier regelmatig op in. Door met ‘likeable content’ in te haken op vaste inhaakmomenten uit de inhaakkalender en social listening toont Filedier zijn betrokkenheid.
Activatie campagne
Om te laten zien dat Filedier bekend is en met de regio is activeert hij zijn volgers niet alleen online, maar ook offline. Zo heeft hij met de campagne RotterdammertBedankt zijn reizigers die op een slimme manier reizen beloond met een chocoladereep. Onder andere rondom Rotterdam CS, de Erasmusbrug en punten waarop de forens de keus heeft om voor een alternatieve vervoerswijze te gaan werd men beloond.
Betrokken
Filedier wijst niet met een vingertje. Regelmatig wordt de interactie met de fan opgezocht om zo betrokkenheid te creëren en de fan (on)bewust met de alternatieven kennis te laten maken.
Betrokken
Filedier wijst niet met een vingertje. Regelmatig wordt de interactie met de fan opgezocht om zo betrokkenheid te creëren en de fan (on)bewust met de alternatieven kennis te laten maken.
Geheimen van Rotterdam
Fans kennen Rotterdam en de omgeving nog net wat beter dan Filedier. Daarom heeft Filedier zijn fans regelmatig op pad om foto’s te maken. Zo organiseerden we eind 2014 een actie waarbij fans foto’s van bruggen in konden sturen. Dit bleek een groter succes, waarna we besloten de foto’s te gebruiken voor een verjaardagskalender die we verloten onder de fans.
De Erasmusbrug, de Kuip en de Euromast. Ze zijn onlosmakend aan Rotterdam verbonden. Rotterdam kent echter veel meer mooie, opvallende en herkenbare plekken. Daarom gingen we eind 2016 op zoek naar de Geheimen van Rotterdam in 3 verschillende thema’s gerelateerd aan Rotterdam en mobiliteit.
Mobility Lab
Het Rotterdam Mobility Lab is een project van de Verkeersonderneming, waarin werd gezocht naar innovatieve concepten die mobiliteitsproblemen kunnen oplossen of verbeteren.
Door een mediamix van Facebook, Twitter en artikelen op filedier.nl is bekendheid gegenereerd aan het Rotterdam Mobility Lab, zijn volgers opgeroepen zich aan te melden (als tester) en is hierbij gebruik gemaakt van gerichte advertisingcampagnes.
“Rotterdam is de ideale plek om innovatie ideeen te testen die bijdragen aan een betere bereikbaarheid”, dat is het idee achter het Rotterdam Mobility Lab.
Mobility Lab
Het Rotterdam Mobility Lab is een project van de Verkeersonderneming, waarin werd gezocht naar innovatieve concepten die mobiliteitsproblemen kunnen oplossen of verbeteren.
Door een mediamix van Facebook, Twitter en artikelen op filedier.nl is bekendheid gegenereerd aan het Rotterdam Mobility Lab, zijn volgers opgeroepen zich aan te melden (als tester) en is hierbij gebruik gemaakt van gerichte advertisingcampagnes.
“Rotterdam is de ideale plek om innovatie ideeen te testen die bijdragen aan een betere bereikbaarheid”, dat is het idee achter het Rotterdam Mobility Lab.