Snapchat case Sense.info

Klant: Sense.info / Soa Aids Nederland & Rutgers
Wanneer: Dec 2016 – heden
Expertise: Snapchat marketing, content creatie en advertising
Awards: Winnaar Beste Social Pagina + shortlisted voor de Lovie Awards 2017

Samenvatting

Hoe informeer je jongeren op een informele en toegankelijke manier over belangrijke zaken zoals seksualiteit? Juist, via Snapchat! Snapchat is booming onder jongeren en WeDigital kwam met het idee om daarop in te spelen met twee Snapchat-accounts voor Sense.info: Sense Girls en Sense Boys.

Sinds januari 2017 bieden de accounts geslacht-gerelateerde informatie, tips en weetjes, allemaal met humor en op het randje.

Deze case won op 8 juni 2017 (tussen genomineerden als Heineken, Chocomel, Nationaal Opera & Ballet en Simyo) de prijs voor Beste Pagina van Nederland. Daarnaast is de pagina ‘shortlisted’ voor de internationale Lovie Awards!

Doelstelling

Jongeren op een impactvolle manier voorlichting geven omtrent liefde, relatie en seks. Als doelstelling is gesteld om tijdens de eerste maanden minimaal 10.000 views te behalen, waarbij Sense.info zich kan positioneren als hét adres voor al je vragen over liefde, relatie en seks. De uitdaging was voornamelijk om een netwerk zonder advertising mogelijkheden vanaf nul op te starten.

Over Sense.info

Sense.info is een website gefinancieerd door de overheid en onderdeel van Soa Aids Nederland en Rutgers. Het RIVM en de GGD’s zijn partner van Sense. Sense.info is online marktleider op het gebied van seksuele gezondheid voor jongeren tussen de 12 en 25 jaar.

Aanpak

Met als motto ‘geen avontuurtje, maar een échte relatie’ zijn we begonnen met de content creatie, waarbij de Snaps voornamelijk gericht zijn op jongeren tussen 15 en 19 jaar. De onderwerpen variëren van seks en verliefdheid tot aan anticonceptie en de onzekerheden waar jongeren mee zitten. WeDigital bedacht een plan van aanpak met een aantal duidelijke uitgangspunten:

  • De Snaps moeten correcte informatie bevatten, afkomstig van Sense.info.
  • De Snaps moeten de doelgroep aanspreken en worden verzorgd door de jongste medewerkers uit het WeDigital team.
  • De Snaps moeten zich voornamelijk bevinden op het snijvlak tussen humor en voorlichting, om zo te motiveren om de content te delen.
  • Het account moet uitdagen om een relatie aan te gaan (te blijven volgen of vragen te gaan stellen).

Don’t be afraid of new Arenas – Elon Musk

Voorbeeld: Bekijk 8 Sense Snapchat Stories in 78 seconden

 

Voorbeeld Snapchat verhalen

(tik op de afbeelding op af te spelen)

Voorbeeld Snapchat verhalen

(houd je muis op de afbeelding om af te spelen)

Relatietips voor jongeren
Seksquiz gekoppeld aan een YouTube video van Cinemates
Tips voor het betere aftrekwerk

Verloop Snapchat account

Zowel het Girls- als het Boys account is van start gegaan tijdens een lopende Sense campagne. Hierbij werd gebruik gemaakt van influencers (zoals GTST-ster Britt Scholte) om de campagnes en de Snapchat content elkaar te laten versterken.Vervolgens heeft WeDigital diverse social media advertising opties getest om tot een aantal zeer goed converterende uitingen te komen. Zo goed zelfs dat er advertenties zijn ingezet waarbij het aantal nieuwe volgers het aantal ad-clicks oversteeg!

Hiermee heeft WeDigital een fraaie basisgroep volgers kunnen behalen. Er wordt een groot aantal screenshots van de content gemaakt, waarna jongeren de content met hun vrienden kunnen delen via WhatsApp, messengers, etc. Mede hierdoor groeit het account momenteel (april ’17) organisch met tientallen volgers per dag.

Resultaten

Een screenshot zegt meer dan 1.000 woorden. Er worden minimaal vier verhalen per week geplaatst met gemiddeld 6-8 snaps per verhaal. De Snapchat verhalen zijn inmiddels ruim 40.000 keer bekeken en er zijn honderden screenshots gemaakt van de content (april ’17… and still counting).

Succes op social is in sommige gevallen te koop. Campagnes/cases met een groot bereik dankzij een flink mediabudget zien we regelmatig voorbij komen. Niet in dit geval! Bovenstaande resultaten zijn gerealiseerd met een mediabudget van slechts een paar honderd euro.

Opvallend is dat er steeds meer persoonlijke vragen via Snapchat gesteld worden, iets wat WeDigital bij de andere social media netwerken waar Sense op actief is veel minder zien gebeuren.

Bijzonder aan deze case

  • Innovatieve manier van voorlichting geven.
  • Gewaagde content.
  • Het ultieme voorbeeld van je doelgroep op de juiste manier, via het juiste netwerk aanspreken.
  • Opvallend positief resultaat behaald, een succesvol netwerk gecreëerd met explosieve organische groei.
  • Steeds meer vragen van volgers, welke direct privé beantwoord kunnen worden.

Sense.info durft dus met gewaagde content de taal van de doelgroep te spreken en ze hiermee echt te bereiken. Op gebied van overheidscommunicatie is Snapchat en de wijze van interactie vernieuwend.

De doelstelling is ruimschoots overtroffen en er is besloten om de pagina structureel in te blijven zetten en uit te breiden met een apart account voor de LHBT doelgroep.

Volg Sense op Snapchat

Sense Girls

Ook meer doen met Snapchat marketing?

Kom eens praten

Meld je gratis aan

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste social nieuws in je mailbox.

Je bent aangemeld voor de nieuwsbrief!