Maison Castel

Maison Castel

Klant: Maison Castel
Wanneer: 2016
Expertise: Content marketing, advertising & development

Introductie

Familie Castel is op dit moment het grootste wijnbedrijf. Dit jaar heeft Castel zijn naam gewijzigd naar “Maison Castel” en een rebranding ondergaan. Met de nieuwe pay off ‘a touch of France’ wordt het Franse gevoel meer benadrukt. Wijnen gemaakt voor elk moment.

De vraag

Hoe kunnen we het nieuwe merk ‘Maison Castel’ met social media op de kaart zetten?

De oplossing

Door middel van storytelling en een nieuwe visueel herkenbare stijl geven we Maison Castel een eigen social identity.

Het doel

Branding en awareness genereren voor Maison Castel in Nederland.

Posts

Interacties op post

Bereik

De lancering

Op 26 april werd de eerste Nederlandse post geplaatst en daarmee Maison Castel op social media gelanceerd. Het merk werd geïntroduceerd met het thema: “Bonjour!”. We telden af naar het moment dat de wijnen van Maison Castel bij Albert Heijn in de schappen kwamen.

Maison Castel bonjour
Maison Castel aftelpost 5
Maison Castel aftelpost 2
Maison Castel Albert Heijn

Bonus inhakers

Albert Heijn heeft een aantal wijnen van Maison Castel in het assortiment. Tijdens de bonus-acties hebben wij dit extra onder de aandacht gebracht.

Maison Castel in de schappen
Maison Castel Allerhande
Maison Castel 16-luik
Maison Castel korting AH
Maison Castel korting AH

Officiële perslancering

De officiële perslancering vond 6 april plaats bij Restaurant Lute in Ouderkerk aan de Amstel, waar de topchefs Peter Lute en Alain Caron zorgden voor een culinaire beleving. Wijnschrijvers, bloggers en food professionals waanden zich even in Frankrijk.

De aftermovie werd op de Maison Castel pagina geplaatst, zodat de fans ook een sfeerimpressie kregen van deze culinaire beleving.

Officiële lancering

Taste of Amsterdam

Maison Castel maakte haar debuut op het jaarlijkse gastronomische event Taste of Amsterdam (2 juni t/m 5 juni 2016). Op de Facebookpagina brachten we dit event onder de aandacht en konden de fans kaarten voor Taste winnen.

Taste of Amsterdam win kaarten

Tijdens Taste

‘Virtueel door Parijs rijden op een Solex’, deelnemen aan ‘Flying Wine Tasting’ onder leiding van professionele sommeliers of genieten van een glas Maison Castel onder een heuse Eiffeltoren, Maison Castel gaf op Taste een Franse beleving.

Tijdens Taste hebben we een openingspost, een sfeer album en een timelapse gemaakt om de fans op de hoogte te stellen van het event en hen een stukje van de Franse beleving mee te geven.

Taste of Amsterdam
Taste of Amsterdam

Schuitje varen roseetje drinken – VROUW-vloot

Vrijdag 24 juni vond het event ‘schuitje varen, roseetje drinken’ plaats. Met een heerlijk glas rosé of witte wijn van Maison Castel en lekkere hapjes voeren honderden vrouwen met de VROUW-vloot door de Amsterdamse grachten.

Schuitje varen roseetje drinken
Prijswinnaar Maison Castelfie

Maison Castelfie

Het event werd onder de aandacht gebracht door een aankondiging op de Facebookpagina. Om de interactie en betrokkenheid op de pagina te vergroten, hebben we een mini actie bedacht. We vroegen de vrouwen op de boot om een ‘Maison Castelfie’ te maken en onder de post te plaatsen. De leukste foto maakte kans op een dinerbon voor twee personen in restaurant ‘Black and Blue’ in Amsterdam. Aan de actie deden vele vrouwen mee en er werden 40 foto’s ingezonden. De actie was een succes!

Inhakers

Om engagement te creëren, is er regelmatig ingehaakt op onderwerpen die relevant zijn voor Maison Castel. Van feestdagen tot nieuws actualiteiten. Hierbij is gebruik gemaakt van een inhaakkalender en de actualiteit door middel van social listening. Op deze manier hebben we content kunnen creëren die op het goede moment de interactie en/of het gesprek opende met de fan. Want er is altijd een goed moment om het met Maison Castel te vieren.

Feestdagen & andere inhaakdagen

Maison Castel Vaderdag
Maison Castel Burendag

Vaderdag

Burendag

Maison Castel Dierendag
Maison Castel Emojidag

Dierendag

Wereld Emoji Dag

Maison Castel Vriendschapsdag
Maison Castel Sauvignon Blanc Dag

Dag van de Vriendschap

Sauvignon Blanc Day

Maison Castel Blue Monday
Maison Castel Halloween

Blue Monday

Halloween

Nieuwsactualiteit

Maison Castel EK Frankrijk - Duitsland
Tour de France

EK Frankrijk – Duitsland

Tour de France

Maison Castel Paris Fashion Week
Maison Castel Goud Olympische Spelen

Paris Fashion Week

Goud Olympische Spelen Rio

Actualiteiten op het weer

Maison Castel Storm in NL
Maison Castel Hittegolf

Storm alarm in Nederland

Hittegolf

Inhakers op de seizoenen

Zomer inhakers

Herfst inhakers

Maison Castel ingang wintertijd
Maison Castel Herfst inhaker

Laatste dag van de zomer

Proost op de wintertijd

Herfst met Maison Castel

Franse wijnweetjes

WeDigital heeft voor Maison Castel de serie Franse wijnweetjes bedacht. Hiermee werden de fans op een informatieve manier iets bijgebracht over de typerende Franse cultuur als eten, mode, kunst en literatuur. Hierbij hebben we een illustratieve stijl ontwikkeld die de Franse sfeer goed weergeeft. 

In totaal hebben we met de serie Franse weetjes 7 posts geplaatst. Bijvoorbeeld dat de Eiffeltoren gelijk staat aan 540 stokbroden of dat Claude Monet maar liefs 30 schilderijen van de Kathedraal van Rouen heeft gemaakt. 

We hebben ons laten inspireren door het boek ‘Franse weetjes’ van Peter Slabbynck. 

Franse Weetjes Eiffeltoren

Tour Eiffel

Franse Weetjes Middeleeuwen
Franse Weetjes Kaasplankje
Franse Weetjes 19e Eeuw

Escargots

Du fromage

Littérature

Franse Weetjes Handtas Dag
Franse Weetjes Claude Monet
Franse Weetjes Le Chat Noir

Coco Chanel

Claude Monet

Le Chat Noir

Interactie post

Naast inhakers, bonus-acties en events zijn we ook de interactie aangegaan met onze fans. In de onderstaande post werd er bijvoorbeeld gevraagd het gifje op het juiste moment stop te zetten en de screenshot met de complete fles achter te laten in de reacties.

Maison Castel Gif
Maison Castel Interactie Gif
Maison Castel Reactie post
Maison Castel dilemma

Winacties

De pagina van Maison Castel stond regelmatig in het teken van een leuke winactie om de binding met de fans te vergroten. Hierbij maakten we gebruik van eigen fotografie en design. Daarnaast lagen de incentives dicht bij het merk, zodat het geen platte winacties werden.

Winactie Maison Castel
How to be a Parisian
Maison Castel receptenboek
Maison Castel receptenboek winnaar

Wil je ook meer uit je content halen?

Kom eens praten

Meld je gratis aan

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste social nieuws in je mailbox.

Je bent aangemeld voor de nieuwsbrief!