Whatsapp en Snapchat populaire social media in 2017

Whatsapp en Snapchat populaire social media in 2017

Whatsapp, Facebook en YouTube zijn de grootmachten van de social media. Niet alleen onder jongeren, maar ook oudere generaties maken gretig gebruik van deze middelen om in contact te staan met de rest van de wereld. Newcom Research publiceerde het Nationale Social Media Onderzoek 2017 en bracht weer interessante inzichten uit de social wereld aan het licht. Instagram heeft Twitter van z’n plek gestoten in de top 5 meest gebruikte social media en Facebook wordt steeds minder gebruikt door jongeren. Zij maken massaal de overstap naar de visueel gerichte Snapchat en Instagram.

Populairste social media in 2017

Whatsapp, Facebook en YouTube mateloos populair

Op nummer 1 in de top 5 populairste social media staat Whatsapp. 10,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van de messaging-app, en 7,8 miljoen gebruikers doen dit zelfs dagelijks. Facebook volgt op de voet met 10,4 miljoen gebruikers en 7,5 miljoen dagelijkse gebruikers. Hoewel Facebook veel gebruikers heeft, is het gebruik met 8% afgenomen bij jongeren van 15 tot 19 jaar. Youtube staat een beetje achter met 7,5 miljoen gebruikers, maar is alsnog erg populair met 1,7 miljoen dagelijkse gebruikers.

Whatsapp meer gebruikt door ouderen

Twitter staat plek af aan Instagram

Stilstand blijkt achteruitgang voor Twitter, want het social medium bleef constant en werd daarmee ingehaald door Instagram. Instagram heeft met 50% groei een flinke inhaalslag gemaakt en Twitter uit de top 5 geduwd. Hoewel Instagram een forse groei doormaakte, is dit niet in elke leeftijdsgroep van toepassing. Het medium is vooral populair bij Nederlanders onder de 40.

Snapchat voor jongeren, Facebook voor ouderen

65-plussers maken steeds meer gebruik van social media. Hoewel Whatsapp steeds populairder wordt binnen de oudere leeftijdsklasse, wint Facebook het nog altijd. 68% van de ouderen gebruikt Facebook, tegen 61% Whatsapp-gebruikers. Onder jongeren blijft het gebruik van Whatsapp stabiel.

LinkedIn heeft voornamelijk gebruikers ouder dan 20 en blijft stabiel. Wel heeft het medium meer dagelijkse gebruikers dan vorig jaar.

Snapchat ervoer een groei van 77% in dagelijks gebruik en is daarmee de snelste stijger. Het social medium is echter vooral populair onder jongeren tussen 15 en 19 jaar. Het aantal Snapchatters is met 1,9 miljoen gebruikers bijna verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast heeft Snapchat 960.000 dagelijkse gebruikers.

Facebook meer gebruikt door ouderen

Verwachtingen en zorgen over privacy

Hoewel het gebruik van social media nog steeds stijgt, stijgt ook het wantrouwen. 66% van de gebruikers maakt zich zorgen over doorverkoop van persoonlijke gegevens en 57% vertrouwt social media niet. 17% van de gebruikers heeft echter veel vertrouwen in social media.

Newcom Research heeft ook een aantal verwachtingen qua social media opgesteld voor het komende jaar. Social mediagebruik zal blijven stijgen, maar niet elk medium groeit binnen elke bevolkingsgroep. Daarnaast zal de top drie, Whatsapp, Facebook en Youtube, hetzelfde blijven onder jongeren. Instagram zal echter nog een grote inhaalslag maken en YouTube voorbij gaan qua dagelijks gebruik. Ook zal Snapchat Twitter passeren in totaal gebruik, omdat Twitter constant blijft.

Instagram haalt Youtube in, Snapchat haalt Twitter in

Snapchat Spectacles

Snapchat Spectacles

Snapchat is tegenwoordig ons favoriete onderwerp. Waar er kortgeleden nog een blog over Snapchat geofilters is geplaatst, staat sinds kort ook de nieuwe Snapchat pagina online. De pagina is volledig gewijd aan Snapchat marketing en hoe WeDigital daarop in speelt. Deze blog staat volledig in het teken van de Snapchat Spectacles.

Wat is het?

De Snapchat Spectacles zorgen voor een nieuwe dimensie in de snapchatwereld. Je snapchatvrienden kunnen nu bijna letterlijk de wereld vanuit jouw ogen bekijken. Als eerste zal de bril gekoppeld moeten worden met je telefoon, dit kan heel gemakkelijk door gebruik te maken van de reeds bestaande functie ‘snapcode’. De bril zal de code scannen en daardoor meteen gekoppeld zijn met jouw telefoon/account.

Na het koppelen kan er met één druk een video gemaakt worden van 10 seconden die automatisch in jouw ‘memories’ terecht komt door middel van Bluetooth of Wi-Fi. De Bluetooth functie is echter alleen beschikbaar voor iOS, overbrengen via de Wi-Fi zal de hoogste resolutie opleveren. 

Snapchat memories

Verder zijn er nog een aantal dingen die je moet weten over de Snapchat Spectacles. Ten eerste, de camera van de bril is zo gemaakt dat de video er precies uit ziet zoals de gebruiker hem zelf zou zien. Dit creeërt natuurlijk nog meer het idee dat je snapchatvrienden je ‘snap’ vanuit jouw ogen zien.

Een andere zeer handige feature is dat de bril oplaad in de brillendoos (te zien op de onderstaande foto). Hierdoor zullen de Spectacles bijna altijd opgeladen zijn, mits je de brillendoos oplaadt natuurlijk. Als laatste kan er door middel van de lichtjes rechtsbovenin worden bekeken hoe vol de accu nog is en kan er worden gezien wanneer er een snap wordt gemaakt.

Waar kan je de Snapchat Spectacles kopen

UPDATE [21-02-2017]: Inmiddels zijn de Snapchat Spectacles aan te schaffen via Spectacles.com. Vooralsnog zijn de Spectacles verkrijgbaar in drie kleuren voor $129.99 per stuk. De Spectacles zijn op dit moment alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten en de verzendtijd wordt geschat op 2 to 4 weken. Er is een limiet gesteld op 6 Spectacles per huishouden. Er wordt verwacht dat de Spectacles binnenkort ook naar Europa verzonden zullen worden. 

De hype op het moment is de exclusiviteit van de Spectacles. De bril is op dit moment alleen verkrijgbaar in de zogenoemde ‘vending machines’, door Snapchat ‘bot’ genoemd.

Bij deze Snapchat bot kan je de bril voor $130 de bril kopen. De bot verschijnt telkens weer op een andere plek, hij heeft zelfs al midden in de Grand Canyon gestaan. Dit zorgt elke keer weer voor een hele happening. Het is het nog niet bekend waar hij volgende keer zal verschijnen, dit kan op de pagina van Snapchat in de gaten worden gehouden. Wanneer de bot in Nederland verschijnt, zal hier natuurlijk ook een hele hype omheen ontstaan.

Snapchat Bot

Mocht de bot daadwerkelijk in de nabije toekomst in Nederland verschijnen, raden wij sterk aan om de bril te kopen. Door de exclusieviteit van de brillen lopen de prijzen zeer hoog op. De prijs uit de bot staat vast op $130, online worden de brillen particulier verkocht en gaan er uit voor ongeveer $1500.

Wij kunnen niet wachten tot we de Spectacles in ons bezit hebben. Nog niet enthousiast? Check de onderstaande video waar Snapchat de Spectacles mee introduceerde.

Social cheat sheet geboren

Social cheat sheet geboren

Als het even kan doen wij bij WeDigital iets extra’s voor onze klanten. Over het algemeen gaan we dik over onze uren heen en als het even kan dan komen we een keertje extra langs op de koffie.

Een persoonlijke touch dus. Maar we heten niet voor niets WeDigital. Dus tijd om ook een stapje extra in het digitale landschap te zetten.

Handige social media tools

In het verleden hebben we al eens facebookcheck.nl opgezet, waar men kan checken of een image meer dan 20% tekst bevat. Met ruim 5.000 NL bezoekers per maand lijkt het erop dat we hier een mooi aantal social media marketeers mee hebben geholpen. (Alleen het design blijft een beetje achter, een redesign is onderweg.)

In een enthousiaste bui hebben we toen direct socheck.nl, instagramcheck.nl, twittercheck.nl en linkedincheck.nl vastgelegd. Wellicht dat hier in de toekomst nog een leuk idee voor ontstaat.

De volgende stap was een inhaakkalender die eind 2015 live ging en dit werd plots de meest bezochte pagina op onze website dit jaar (tot nu toe).

Tijd voor wat nieuws dachten we. Tijdens een van onze “Funkyfriday-middagen” (sinds dit jaar een middag voor losse leuke projecten) werd de ‘social cheat sheet’ bedacht. Benny en Zenja pakte het project op en zie daar: een handig overzicht met alle up-to-date formaten voor je social media content. Vanaf nu te vinden op wedigital.nl/cheatsheet.

Zo proberen we net een stapje extra te doen, op persoonlijk of digitaal vlak.

Heb je nog ergens behoefte aan in de toekomst, of weet je nog een interessante toepassing voor een van de url’s? Mail me gerust op jesse@wedigital.nl.

Instagram in een nieuw jasje

Instagram in een nieuw jasje

Alle Android- en iOS-gebruikers opgelet! Instagram heeft het uiterlijk en logo van zijn apps aangepast. Bij WeDigital was dit het gespreksonderwerp van de dag. De een vindt het mooi, de ander kiest liever voor het ‘oude vertrouwde’. Wat vinden jullie ervan?

Er is de afgelopen tijd veel te doen geweest rondom Insta. Zo maakte de chronologische fotoweergave plaats voor een nieuw algoritme en werd de video verlengd naar wel 60 sec! Onlangs experimenteerden ze nog met een nieuwe stijl en een contactknop voor bedrijven. En dat mag ook wel… Sinds de overname door Facebook in 2012 is er namelijk maar weinig aangepast aan het design. Maar sinds gister is daar verandering ingekomen! Als je de update installeert, zul je een compleet vernieuwt logo en design zien.

Bont gekleurd logo
Van een simpel camera-icoon, kiest Instagram nu voor de bonte kleuren paars, roze, geel en wit. Ook de andere apps van Instagram (Layout, Boomerang en Hyperlapse) hebben nieuwe iconen gekregen. Hierbij zijn de lijnen juist gekleurd en de achtergrond wit gebleven. De gebruikers van de dienst delen dagelijks meer dan 80 miljoen foto’s en video’s. Volgens de designers sluit de nieuwe stijl beter aan bij de manier waarop mensen de app gebruiken.

Van oud blauw naar zwart-wit
Een aantal weken geleden lekte de nieuwe look van Instagram al uit. Een kleine groep gebruikers zagen toen al deze veranderingen. De blauwe balken boven- en onderin zijn nu verruilt voor een strak simplistisch wit design met zwarte knoppen. De kleuren en foto’s moeten bij dit nieuwe ontwerp meer opvallen. De indeling van de apps en de blauw gekleurde #hashtags zijn echter hetzelfde gebleven.

 

“Facebook stopt met de 20% tekst regel”

“Facebook stopt met de 20% tekst regel”

Update juni 2016; Facebook introduceert guide

De nieuwe regels zijn inmiddels overal binnen Facebook uitgerold. Advertenties worden vanaf nu in 4 categorieën ingedeeld:

Uitleg 20 procent regel Facebook

Meer informatie is te vinden binnen het helpcentrum van Facebook.

Nieuwe consequenties

De gewijzigde regels zijn niet officieel bevestigd door Facebook en ook nog niet terug te vinden in de ad guidelines [update juni 2016; inmiddels zijn ze terug te vinden. Wij werden getriggerd door een blogpost op werms.com en besloten om het direct zelf te testen.

Volgens het blog is de regel niet afgeschaft maar zijn de consequenties milder geworden. Je kunt nu onbeperkt tekst aan je afbeelding toevoegen, maar je wordt wel gewaarschuwd dat hoe meer tekst je afbeelding bevat hoe minder bereik je behaald met hetzelfde budget.

Waarschuwing 20%

Nadat je advertentie wordt goedgekeurd krijg je de melding dat je bereik afgeknepen wordt door de hoeveelheid tekst.

Goegekeurde ad

Nieuwe meldingen nog niet overal doorgevoerd

Wij hebben zelf ook direct getest of advertenties met meer dan 20% tekst goedgekeurd worden. En dit lijkt inderdaad zo te zijn. Waar een advertentie met meer dan 20% voorheen vrijwel direct werd afgekeurd kwam deze er nu zonder problemen doorheen. Wel kregen wij nog de oude vertrouwde waarschuwing bij het inboeken te zien, zonder gevolgen dus.

20% tekst in afbeelding

Afbeelding goedgekeurd

20% tekst regel

De ‘20% tekst regel’ zorgde er de afgelopen jaren voor de alle advertenties die voorzien waren van meer dan 20 procent tekst afgekeurd werden.

Facebook hanteerde deze regel omdat afbeeldingen met een minimale hoeveelheid tekst de inhoud, volgens eigen zeggen, interessanter maakt. Daarnaast zou de kwaliteit van de advertenties hoger moeten zijn dan wanneer men (veel) tekst aan de afbeelding toe kan voegen. De richtlijn was van toepassing op alle advertenties, inclusief videominiaturen.

De regelgeving was volgens ons niet verkeerd. Het dwong merken om creatiever te zijn en met goede content te komen. Wel was de manier van meten niet heel precies (door middel van een raster) en zorgde hij daarom soms voor wat frustratie bij de ad managers.

Het was regelmatig even puzzelen om de juiste hoeveelheid tekst te vinden. in 2013 lanceerden wij daarom facebookcheck.nl, een simpel tooltje wat elke werkdag ruim 100 keer gebruikt wordt om te testen of de afbeelding aan de richtlijnen van Facebook voldoet.

Naar ons idee zullen een hoop adverteerders dan ook blij zijn met de gewijzigde regels. Wellicht komen er minder mooie ads voorbij, maar kwalitatieve content zal zich altijd blijven onderscheiden van de rest. Ook zonder regels.

Analytics facebookcheck.nl

Google Analytics facebookcheck.nl

Statement Facebook

In april 2016 heeft Facebook de test bevestigd en komt met de volgende verklaring:

To help advertisers achieve their business goals while providing people with an enjoyable experience on Facebook, we’ve had a policy limiting excessive text (more than 20%) on images in ads. We’re always looking for ways to improve the experience for people and advertisers, which is why we’re testing a new solution that will allow ads with text to run, but based on the amount of text in an ad’s image, the ad won’t reach as many people. We will continue to monitor how this test impacts advertisers as well as people and will iterate to ensure we are creating the best possible experience.

Algoritme Instagram: Niet meer chronologisch

Algoritme Instagram: Niet meer chronologisch

Foto’s in je feed op Instagram zullen binnenkort niet meer chronologisch worden getoond. De sociale fotodienst verandert zijn algoritme. Afbeeldingen die relevant zijn voor de gebruiker zullen eerder worden vertoond. Nu is het nog zo dat de laatst gedeelde afbeelding bovenaan te zien is.

Update 6 april
Het nieuwe algoritme wordt nu uitgerold naar het merendeel van de inwoners van Nederland, Finland, Ierland, Nieuw-Zeeland, Singapore en Venezuela. Daarmee zijn we het eerste land die afbeeldingen in Instagram in een andere volgorde zien. In de komende maanden zal de verandering voor iedereen zichtbaar zijn.

Volgens Instagram zou de gemiddelde gebruiker zo’n 70% van de geplaatste foto’s missen die door gevolgde accounts zijn geplaatst. Dit is mede te danken aan de groei van geplaatste content, gebruikers en een waarschijnlijk gevolg daarvan; het aantal gevolgde accounts.

Met de aanpassing aan het algoritme wordt er bekeken welke content relevant is voor de gebruiker en toont deze hoger in de feed. Hoe eerder de content wordt getoond is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de inhoud, de relatie van de gebruiker met de persoon die de inhoud plaatst en de tijd waarop de inhoud wordt geplaatst.

Algoritme Facebook, Twitter en Google+

Andere social media maken ook al gebruik van een algoritme om relevante content te tonen. Twitter introduceerde eerder dit jaar een functie waarbij de ‘beste tweets’ eerder worden getoond in een samenvatting. Facebook en Google+ tonen maar een deel van de geplaatste content. Instagram zal daarentegen wel content aan de gebruiker blijven presenteren. “Alle posts zijn er nog gewoon, maar in een andere volgorde”, aldus het bedrijf.

De verandering in het algoritme van Instagram heeft ook voordelen voor merken. Het is minder noodzakelijk om meer te plaatsen om zichtbaar te zijn. Daarentegen zal er wel beter nagedacht moeten worden over de relevantie voor de doelgroep.

Hoe je dat het beste kunt aanpakken leggen we je graag uit. Neem contact met ons op en we leggen je graag uit hoe je zichtbaar kunt (blijven) zijn en zo voorbereid te zijn op de komende veranderingen in het algoritme van Instagram.

Meld je gratis aan

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste social nieuws in je mailbox.

Je bent aangemeld voor de nieuwsbrief!