Instagram in een nieuw jasje

Instagram in een nieuw jasje

Alle Android- en iOS-gebruikers opgelet! Instagram heeft het uiterlijk en logo van zijn apps aangepast. Bij WeDigital was dit het gespreksonderwerp van de dag. De een vindt het mooi, de ander kiest liever voor het ‘oude vertrouwde’. Wat vinden jullie ervan?

Er is de afgelopen tijd veel te doen geweest rondom Insta. Zo maakte de chronologische fotoweergave plaats voor een nieuw algoritme en werd de video verlengd naar wel 60 sec! Onlangs experimenteerden ze nog met een nieuwe stijl en een contactknop voor bedrijven. En dat mag ook wel… Sinds de overname door Facebook in 2012 is er namelijk maar weinig aangepast aan het design. Maar sinds gister is daar verandering ingekomen! Als je de update installeert, zul je een compleet vernieuwt logo en design zien.

Bont gekleurd logo
Van een simpel camera-icoon, kiest Instagram nu voor de bonte kleuren paars, roze, geel en wit. Ook de andere apps van Instagram (Layout, Boomerang en Hyperlapse) hebben nieuwe iconen gekregen. Hierbij zijn de lijnen juist gekleurd en de achtergrond wit gebleven. De gebruikers van de dienst delen dagelijks meer dan 80 miljoen foto’s en video’s. Volgens de designers sluit de nieuwe stijl beter aan bij de manier waarop mensen de app gebruiken.

Van oud blauw naar zwart-wit
Een aantal weken geleden lekte de nieuwe look van Instagram al uit. Een kleine groep gebruikers zagen toen al deze veranderingen. De blauwe balken boven- en onderin zijn nu verruilt voor een strak simplistisch wit design met zwarte knoppen. De kleuren en foto’s moeten bij dit nieuwe ontwerp meer opvallen. De indeling van de apps en de blauw gekleurde #hashtags zijn echter hetzelfde gebleven.

 

“Facebook stopt met de 20% tekst regel”

“Facebook stopt met de 20% tekst regel”

Update juni 2016; Facebook introduceert guide

De nieuwe regels zijn inmiddels overal binnen Facebook uitgerold. Advertenties worden vanaf nu in 4 categorieën ingedeeld:

Uitleg 20 procent regel Facebook

Meer informatie is te vinden binnen het helpcentrum van Facebook.

Nieuwe consequenties

De gewijzigde regels zijn niet officieel bevestigd door Facebook en ook nog niet terug te vinden in de ad guidelines [update juni 2016; inmiddels zijn ze terug te vinden. Wij werden getriggerd door een blogpost op werms.com en besloten om het direct zelf te testen.

Volgens het blog is de regel niet afgeschaft maar zijn de consequenties milder geworden. Je kunt nu onbeperkt tekst aan je afbeelding toevoegen, maar je wordt wel gewaarschuwd dat hoe meer tekst je afbeelding bevat hoe minder bereik je behaald met hetzelfde budget.

Waarschuwing 20%

Nadat je advertentie wordt goedgekeurd krijg je de melding dat je bereik afgeknepen wordt door de hoeveelheid tekst.

Goegekeurde ad

Nieuwe meldingen nog niet overal doorgevoerd

Wij hebben zelf ook direct getest of advertenties met meer dan 20% tekst goedgekeurd worden. En dit lijkt inderdaad zo te zijn. Waar een advertentie met meer dan 20% voorheen vrijwel direct werd afgekeurd kwam deze er nu zonder problemen doorheen. Wel kregen wij nog de oude vertrouwde waarschuwing bij het inboeken te zien, zonder gevolgen dus.

20% tekst in afbeelding

Afbeelding goedgekeurd

20% tekst regel

De ‘20% tekst regel’ zorgde er de afgelopen jaren voor de alle advertenties die voorzien waren van meer dan 20 procent tekst afgekeurd werden.

Facebook hanteerde deze regel omdat afbeeldingen met een minimale hoeveelheid tekst de inhoud, volgens eigen zeggen, interessanter maakt. Daarnaast zou de kwaliteit van de advertenties hoger moeten zijn dan wanneer men (veel) tekst aan de afbeelding toe kan voegen. De richtlijn was van toepassing op alle advertenties, inclusief videominiaturen.

De regelgeving was volgens ons niet verkeerd. Het dwong merken om creatiever te zijn en met goede content te komen. Wel was de manier van meten niet heel precies (door middel van een raster) en zorgde hij daarom soms voor wat frustratie bij de ad managers.

Het was regelmatig even puzzelen om de juiste hoeveelheid tekst te vinden. in 2013 lanceerden wij daarom facebookcheck.nl, een simpel tooltje wat elke werkdag ruim 100 keer gebruikt wordt om te testen of de afbeelding aan de richtlijnen van Facebook voldoet.

Naar ons idee zullen een hoop adverteerders dan ook blij zijn met de gewijzigde regels. Wellicht komen er minder mooie ads voorbij, maar kwalitatieve content zal zich altijd blijven onderscheiden van de rest. Ook zonder regels.

Analytics facebookcheck.nl

Google Analytics facebookcheck.nl

Statement Facebook

In april 2016 heeft Facebook de test bevestigd en komt met de volgende verklaring:

To help advertisers achieve their business goals while providing people with an enjoyable experience on Facebook, we’ve had a policy limiting excessive text (more than 20%) on images in ads. We’re always looking for ways to improve the experience for people and advertisers, which is why we’re testing a new solution that will allow ads with text to run, but based on the amount of text in an ad’s image, the ad won’t reach as many people. We will continue to monitor how this test impacts advertisers as well as people and will iterate to ensure we are creating the best possible experience.

Algoritme Instagram: Niet meer chronologisch

Algoritme Instagram: Niet meer chronologisch

Foto’s in je feed op Instagram zullen binnenkort niet meer chronologisch worden getoond. De sociale fotodienst verandert zijn algoritme. Afbeeldingen die relevant zijn voor de gebruiker zullen eerder worden vertoond. Nu is het nog zo dat de laatst gedeelde afbeelding bovenaan te zien is.

Update 6 april
Het nieuwe algoritme wordt nu uitgerold naar het merendeel van de inwoners van Nederland, Finland, Ierland, Nieuw-Zeeland, Singapore en Venezuela. Daarmee zijn we het eerste land die afbeeldingen in Instagram in een andere volgorde zien. In de komende maanden zal de verandering voor iedereen zichtbaar zijn.

Volgens Instagram zou de gemiddelde gebruiker zo’n 70% van de geplaatste foto’s missen die door gevolgde accounts zijn geplaatst. Dit is mede te danken aan de groei van geplaatste content, gebruikers en een waarschijnlijk gevolg daarvan; het aantal gevolgde accounts.

Met de aanpassing aan het algoritme wordt er bekeken welke content relevant is voor de gebruiker en toont deze hoger in de feed. Hoe eerder de content wordt getoond is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de inhoud, de relatie van de gebruiker met de persoon die de inhoud plaatst en de tijd waarop de inhoud wordt geplaatst.

Algoritme Facebook, Twitter en Google+

Andere social media maken ook al gebruik van een algoritme om relevante content te tonen. Twitter introduceerde eerder dit jaar een functie waarbij de ‘beste tweets’ eerder worden getoond in een samenvatting. Facebook en Google+ tonen maar een deel van de geplaatste content. Instagram zal daarentegen wel content aan de gebruiker blijven presenteren. “Alle posts zijn er nog gewoon, maar in een andere volgorde”, aldus het bedrijf.

De verandering in het algoritme van Instagram heeft ook voordelen voor merken. Het is minder noodzakelijk om meer te plaatsen om zichtbaar te zijn. Daarentegen zal er wel beter nagedacht moeten worden over de relevantie voor de doelgroep.

Hoe je dat het beste kunt aanpakken leggen we je graag uit. Neem contact met ons op en we leggen je graag uit hoe je zichtbaar kunt (blijven) zijn en zo voorbereid te zijn op de komende veranderingen in het algoritme van Instagram.

Hoe gebruik ik Facebook Canvas?

Hoe gebruik ik Facebook Canvas?

Eenvoudig gelikte advertenties maken is een eitje geworden. Facebook introduceert namelijk Canvas. Met Facebook Canvas is het nu mogelijk om interactieve full-screen advertenties te maken. Een ideale functie voor bedrijven om hun verhalen en producten te weergeven. Het is eigenlijk een kleine website die je binnen Facebook maakt.

Advertenties die gemaakt zijn worden weergeven in de tijdlijnen van volgers. Ze kunnen video’s of foto’s bevatten. Misschien wel het belangrijkste, de interface waarbij gebruikers Canvas ads maken is super gebruiksvriendelijk ontworpen. Dit zorgt ervoor dat elk persoon, zonder enige kennis van design of programmeren, ermee aan de slag kan.

Voorbeeld

Hoe te gebruiken?

Als test hebben we zelf inmiddels de eerste Canvas ad opgezet. Hieronder de stappen om een Canvas in elkaar te zetten.

Stap 1: Druk op ‘Photo/Video’ en selecteer ‘Create a Canvas’

Wij gaan ervan uit dat je dat nog geen Canvas hebt gemaakt. Druk op het + icoontje om een nieuwe Canvas aan te maken. Indien je er al één hebt gemaakt dan kun je deze uit het lijstje selecteren.

Stap 2: Thema selecteren

Bovenaan geef je je canvas nu een naam. Rechts bij ‘Quick preview’ zie je een voorbeeld van jou gemaakte Canvas. Deze is nu leeg dus is het tijd om dit op te vullen. Selecteer wat voor achtergrond en tekst kleur je wilt bij ‘Select a theme’.

Facebook Canvas Builder

Stap 3: Header maken

Je Canvas begint aan de bovenkant met een header. Deze kun je verplaatsen met de pijltjes iconen, of verwijderen met het verwijder icoontje. Wij gaan een header maken. Zoals aangegeven wordt het aangeraden om deze afbeelding in 120×44 pixels te uploaden.

Wij raden aan om het logo hier als PNG bestand met transparante achtergrond te uploaden. Dan kun je de achtergrond kleur gemakkelijk wijzigen. Met de ‘Background opacity’ kun je de achtergrond doorzichtig maken. Je kunt er ook voor kiezen om geen header te gebruiken, in dat geval druk je op het prullenbak icoontje.

Facebook Canvas Builder

Stap 4: Foto, video, tekst, button of carousel invoegen

Na de header komt de inhoud. Standaard zit er een foto en een button element ingevoegd. Je kunt deze verplaatsen met de pijlen omhoog en omlaag. Indien je deze wilt verwijderen druk je op prullenbak icoontje. Om een andere component toe te voegen druk je helemaal onderaan op “Add component”, en selecteer je wat je wilt toevoegen.

Facebook Canvas Builder

Wij gaan een afbeelding invoegen. Het wordt aangeraden om afbeeldingen op minimaal 1080 pixels breed te hebben. Zodra je de afbeelding hebt geüpload kun je deze op ‘default’, ‘tap to expand’ of ‘tilt to pan’ instellen.

Met de functie ‘tilt to pan’ zien de gebruikers de afbeelding niet helemaal in beeld. Maar zodra ze hun telefoon een kant op draaien, draait de afbeelding mee. Een soortgelijke gevoel wat je bij 360-videos hebt, maar dan in een afbeelding. Dit vinden wij de meest mooie manier om een afbeelding  te tonen. Voor het toevoegen van andere componenten kun je dezelfde stappen volgen.

Facebook Canvas Builder

Stap 5: Publiceren

Zodra je klaar bent met de inhoud, kun je deze gaan publiceren of opslaan om er later verder aan te werken. Druk op ‘Save Draft’ rechtsboven in beeld. Daarna druk je op ‘Finish’ om deze te gaan publiceren. Nu kun je nog een titel instellen die zichtbaar wordt op de tijdlijn. Druk hierna op ‘Publish’ en je Canvas staat live!

Canvas aanpassen

Om een Canvas aan te passen die je eerder gemaakt hebt, ga je naar je Facebook pagina. Zorg ervoor dat je bent ingelogd als Admin of individueel met permissies om te bewerken voor de pagina. Op de pagina zie je ‘Publishing Tools’ als optie in de rechter boven hoek. Druk hier op. Selecteer nu links onderaan het rijtje ‘Canvas’. Hier worden al je gemaakte ontwerpen getoond. Druk op ‘View’ om de Canvas aan te passen.

Extra tips

  • Maak je ad af als je eraan begint. Als je de Canvas hebt gepubliceerd kun je deze namelijk niet meer wijzigen.
  • Upload hoge resolutie foto’s en selecteer de ‘tilt to pan’ functie. Deze geeft je ad een uniek gevoel.
  • Gebruik Canvas voornamelijk voor afbeeldingen of video’s. Als je een mini-website gaat maken door veel knoppen en tekst te plaatsen, dan wordt deze druk en ziet het er niet mooi meer uit. Less is more!

Voor meer informatie ga je naar Facebook.com.

Niet alleen meer liken

Niet alleen meer liken

Het is eindelijk zover, vanaf vandaag kan je berichten op Facebook ook geweldig, grappig, verbluffend, verdrietig of boos vinden. Natuurlijk blijft het vertrouwde duimpje om berichten te liken nog steeds beschikbaar.

Vind ik dit leuk?

Soms zie je wel eens een bericht op Facebook verschijnen en dan heb je de keuze om het leuk te vinden, maar niet alle berichten zijn leuk en roepen hele andere gevoelens bij je op. De ‘like’ of ‘vind ik leuk’ werd dan vaak gezien als een vorm van respect. Vanaf nu kan je dus meerdere gevoelens uiten op een bericht met de uitbreiding van vijf verschillende emoties.

Een jaar lang onderzoeken

Facebook zegt dat ze al meer dan een jaar bezig zijn met het bedenken en testen van de verschillende nieuwe opties. Met focus groups en enquêtes hebben ze gekeken welke emoties mensen het meeste miste en het snelste zouden gebruiken op Facebook. Daarnaast kijken ze naar wat mensen reageren op berichten en welke stickers er gebruikt worden.

Uit alle tests en onderzoeken zijn de vijf emoties bij gekomen en zijn er nu in totaal zes mogelijkheden om te ‘liken’. In het Engels zijn de woorden die bij de nieuwe uitdrukkingen staan wel ietsje anders dan de Nederlandse: like, love, haha, wow, sad & angry. Facebook zelf noemt het dan ook reactions.

bron: newsroom.fb.com

bron: newsroom.fb.com

Wij gaan in ieder geval aan de slag met de nieuwe emoties en zijn benieuwd wat voor veranderingen het gaat brengen op Facebook!

Hoera Whatsapp heeft 1 miljard gebruikers! En nu?

Hoera Whatsapp heeft 1 miljard gebruikers! En nu?

Sinds de overname door Facebook in 2014 is het gebruikersaantal op het platform meer dan verdubbeld naar 1 miljard. Als we Facebook en het team van WhatsApp moeten geloven groeit het nog wel even door. Mark zelf feliciteerde het team van WhatsApp na het behalen 1 Biljoen gebruikers vorige week.


Welke functionaliteiten van WhatsApp kunnen we verwachten in 2016?

We hebben er 3 op een rij gezet:

1) WhatsApp als customer service?
Mark ging er in zijn felicitatiebericht al even op in dat, naast het binnen halen van meer gebruikers, het in contact komen met bedrijven centraal staat. Na het gratis aanbieden van WhatsApp moet er natuurlijk wel ergens geld worden verdiend en daar is Facebook als geen ander erg behendig in geworden de laatste jaren. Bij WhatsApp nog geen advertising voor je kiezen, maar ze zijn zeker aan het testen met grote bedrijven, zoals Der Bild en KLM. Om makkelijk in contact te komen met het merk of je via de Messenger te laten abonneren op diensten. Een abo-voorbeeld via de Facebook messenger is bij Der Bild al beschikbaar.

2) Sharing more!
Omdat WhatsApp zelf niet aangeeft wanneer ze wat precies gaan veranderen hebben we nog een andere functie gevonden waarmee ze eind 2015 in Android mee aan het testen zijn geweest. Zo zou het kunnen dat je naast de functies om audio en video te delen ook je gespreksverslagen en PDF’jes kan delen. Handig!

3) Facebookbericht sharen in App-group?
Zekers! Facebook komt nu nog niet zo veel naar voren maar als grote broer van WhatsApp heeft het zeker de wens om data met elkaar uit te kunnen wisselen. Van een bericht op Facebook naar een bericht in je App-groep en andersom. Het zou allemaal met een paar extra tikken moeten kunnen! Op deze manier zou Facebook de gebruikerservaring willen verbeteren. Hmm, wat daar precies mee bedoeld wordt is nog niet bekend maar zo zou Facebook bijvoorbeeld “nieuwe” vrienden kunnen voorstellen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de groei binnen de netwerken stagneert.

Succes komend jaar met het accepteren van de nieuwe gebruikersvoorwaarden!

Meld je gratis aan

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste social nieuws in je mailbox.

Je bent aangemeld voor de nieuwsbrief!