Google heeft zijn sociale netwerk Google+ flink onder handen genomen. Google+ heeft een simpeler en strakker design gekregen, waarin de nadruk wordt gelegd op de interesses van de gebruiker.

In een blog kondigde Google het redesign aan.

Redesign

De focus van Google’s social netwerk ligt meer op de collecties en community’s. In communities kunnen gebruikers met dezelfde interesses zich verzamelen. Het onderdeel is het meest te vergelijken met een forum of Facebook groepen. In collecties staan juist de posts centraal. Het onderdeel werd in mei dit jaar toegevoegd aan Google+.

Redesign Google+

Redesign Google+

Daarnaast kunnen vrienden nog steeds in kringen worden gegroepeerd. Zo kunnen posts alleen met vrienden of collega’s worden gedeeld.

Cijfers Google+

Google+ werd in juni 2011 gelanceerd. In de afgelopen jaren heeft het sociale medium meerdere grote make-overs gekregen. In 2012 was er nog veel te doen over het feit dat een Google+ profiel verplicht was als je een reactie op Youtube achter wilde laten. Eerder dit jaar werd deze keuze weer teruggedraaid. Functionaliteiten, zoals Google Photos en Hangouts, zijn daarnaast opgesplitst en verder gegaan als losstaande diensten.

Volgens de meest recente cijfers hebben 2,2 miljard mensen een account op Google+. 300 miljoen mensen hebben recent gebruik gemaakt van het sociale netwerk. Hiervan zijn er 4,8 miljoen Nederlands.

Nog niet iedereen heeft het vernieuwde design van Google+. Na het inloggen verschijnt een pop-up waarin wordt gevraagd of je er al gebruik van wil maken. Ook de apps van Google+ hebben een redesign gekregen.