Twitter wil tekens uitbreiden

Twitter wil tekens uitbreiden

De doorgewinterde twitteraar weet dat je op Twitter je boodschap over moet brengen in 140 tekens. De logica hiervan gaat een hele tijd terug in de tijd. De oorsprong ligt namelijk bij de SMS en bestond lang voor Twitter, WhatsApp, Facebook chat en IMessage. In zo’n sms’je kon je maximaal 160 tekens kwijt. Wilde je meer sturen, dan koste je dat twee berichtjes.

Bij het ontstaan van Twitter in 2006 werd het idee gelanceerd dat Twitter een microblog moest zijn waar je berichten op kon plaatsen waar je nú mee bezig bent, maar het moest wel te delen zijn via de telefoon. Een soort sms dus maar dan voor iedereen. Hierdoor waren er nog steeds maar 160 karakters te gebruiken. Dit werd verdeeld in 20 karakters voor @gebruikersnaam en 140 karakters voor het echte bericht.

Inmiddels zijn berichten nooit meer precies 140 karakters. Foto’s, video’s en geanimeerde gifjes tellen niet meer mee als karakter. En ook quoted tweets en gebruikersnamen (als die aan het begin van de tweet staan) tellen niet meer. Toch moet je je verhaal nog steeds in 140 karakters vertellen.

De vaste twitteraar wist dit natuurlijk al. Maar nu komt er iets nieuws! Volgens Twitter vinden mensen het lastig om hun boodschap over te brengen in 140 karakters. Om dit probleem op te lossen, is Twitter aan het testen om zijn karakterlimiet te verdubbelen. Van 140 naar 280 karakters. Dit geldt echter niet voor het Japans, Chinees en Koreaans omdat die talen meer kunnen zeggen met 140 karakters.

Volgens het bedrijf zit de kracht van Twitter in de bondigheid van de berichten. Toch denken ze dat ze hier geen afbreuk aan doen door de karakters te verdubbelen, het blijven nu ook relatief korte berichten. Een groot deel van de twitteraars is het er niet mee eens. De 140 tekens waren heilig, dit maakte Twitter juist uniek. Veel twitteraars hebben het ook helemaal niet nodig zeggen ze, dat doet juist afbreuk van het korte en bondige bericht.

Het is nog niet bekend welke groep twitteraars de verdubbeling van de karakters mogen uitproberen. Ook is het nog niet bekend wanneer alle twitteraars hier gebruik van kunnen maken. Wij houden jullie op de hoogte!

Maak nu je eigen geofilter!

Maak nu je eigen geofilter!

Dat Snapchat zich blijft ontwikkelen, hoeven we je vast niet te vertellen. Eerder schreven we al dat Snapchat de 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers is gepasseerd.  Ook zijn we allemaal al wel bekend met de filters. Eén van de welbekende Snapchat filters zijn de geofilters. Een geofilter is een filter die je over je foto of video kan plaatsen om te laten zien waar je bent. Deze filters bestaan al een tijdje, maar nu kun je ze zelf maken in Nederland. Je hebt nu de mogelijkheid om zelf een filter te ontwerpen voor jouw feest! Wanneer Snapchat jouw filters heeft goedgekeurd, kunnen andere gebruikers, die zich in de buurt bevinden, ze ook gebruiken voor hun foto’s.

Hoe je zelf zo’n filter maakt? Allereerst moet je de app openen. Klik vervolgens op het Snapchat logo dat linksboven in het scherm staat. Open je instellingen en klik op ‘geofilters op aanvraag’. Vervolgens krijg je drie gelegenheden waar een filter voor gemaakt kan worden: bruiloft, verjaardag of zomaar een feestje. Wanneer je op één van die drie opties klikt, krijg je verschillende filters te zien. Klik er één aan en schrijf er je eigen tekst bij! Wanneer de filter af is en je het een naam hebt gegeven, krijg je de optie waar en wanneer je de filter wilt laten verschijnen.

Let wel op, er zit een klein prijskaartje aan. Voor de filter betaal je minimaal € 6,99. De prijs kan verschillen omdat deze bepaald wordt door onder andere de grootte van de locatie en hoe lang de filter beschikbaar moet zijn.

Wat Snapchat zegt over deze ontwikkeling? Zij zeggen dat het een geweldige manier is om een extra dimensie toe te voegen aan jouw feest, omdat al je vrienden op het feest de filter kunnen gebruiken bij het delen van hun snaps.

Vind je de standaard mogelijkheden niet spannend genoeg? Neem dan contact met ons op voor een design op maat.

Snapchat passeert 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers

Snapchat passeert 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers

Dat Snapchat upcoming is, wisten we al lang. Maar sinds heden is Snapchat de 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland gepasseerd. Telecompaper kwam vandaag met deze conclusie na een groot onderzoek met meer dan 10.000 deelnemers.

Wat opvalt is dat Snapchat vooral een populair social medium is onder jongeren en niet onder oudere gebruikers. Meer dan 80% van de ondervraagde jongeren heeft de app namelijk op zijn of haar smartphone staan. Bij deelnemers van het onderzoek boven de 50 gebruikt slechts 5% de app.

Hoewel Snapchat extreem snel groeit, blijft Whatsapp de grootmacht onder de social media. Met ruim 9,6 miljoen dagelijkse gebruikers is het medium bij verre het populairste onder Nederlanders. Op wekelijkse basis weten zelfs 11,3 miljoen Nederlanders de weg naar de app te vinden. Opvallend is dat Whatsapp onder alle Nederlanders populair is, er is geen onderscheid te vinden tussen geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Facebook is de follow-up van Whatsapp, elke dag gebruiken 7,1 miljoen Nederlanders het medium. De app van Facebook is echter door ruim 9,2 miljoen Nederlanders geïnstalleerd, maar wordt niet dagelijks gebruikt.

Beter Benutten social mediagebruik

Beter Benutten social mediagebruik

 

 

Hoe scoren de Beter Benutten regio’s op social mediagebied? Wie staat er aan de top en wie kan er wat hulp gebruiken?

Top 11 Aantal Volgers

(Twitter en Facebook)

  1. Amsterdam: 8094
  2. Rotterdam: 7582
  3. Leeuwarden: 5692
  4. Maastricht: 5091
  5. Nijmegen: 4489
  6. Midden-Nederland: 2416
  7. Twente: 2350
  8. Groningen: 2286
  9. Haaglanden: 477
  10. Assen: 256
  11. Brabant, Stedendriehoek, Zwolle-Kampen: 0

Aantal volgers op Twitter en Facebook op 7 februari 2017.

Top 11 Social Mediagebruik

1. Twente: 63 posts afgelopen week
61 tweets, 2 Facebook posts

2. Maastricht: 33 posts afgelopen week
21 tweets, 12 Facebook posts

3. Groningen: 22 posts afgelopen week
22 tweets, 0 Facebook posts

4. Leeuwarden: 21 posts afgelopen week
13 tweets, 8 Facebook posts

5. Rotterdam: 18 posts afgelopen week
14 tweets, 4 Facebook posts

6. Amsterdam: 13 posts afgelopen week
6 tweets, 7 Facebook posts

7. Haaglanden: 7 posts afgelopen week
0 tweets, 7 Facebook posts

8. Nijmegen: 3 posts afgelopen week
3 tweets, 0 Facebook posts

9. Assen: 1 post afgelopen week
0 tweets, 1 Facebook post

10. Midden-Nederland: 0 posts afgelopen week

11. Zwolle-Kampen, Stedendriehoek, Brabant, Arnhem
Geen social media, dus geen posts

 

Er is gekeken naar posts op social media (Twitter en Facebook) van 30 januari 2017 tot en met 5 februari 2017.

Advies over social media

Adviezen over social media gebruik

De Top 6 hebben allemaal 13 of meer posts geplaatst op een week tijd. Dit zijn mooie aantallen, ga zo door!

Haaglanden heeft alleen een Facebookpagina, maar geen Twitter. Dit zou nog een goede toevoeging kunnen zijn voor de regio.

Nijmegen heeft veel volgers op Twitter, maar kan dit beter benutten. In een week tijd zijn er slechts drie tweets geplaatst, dat kan beter.

Midden-Nederland maakte helaas geen gebruik van alle volgers op Twitter en likes op Facebook. Er verscheen in zeven dagen helaas geen enkele post op beide social media.

Assen had afgelopen week slechts één Facebookpost en geen enkele tweet. Ook het aantal volgers en likes zouden een stuk hoger kunnen liggen als social media optimaal wordt benut.

Helaas hebben Zwolle, Stedendriehoek, Brabant en Arnhem geen social media en dus ook geen posts. De voordelen van social media zijn tegenwoordig zo groot dat het zeker de moeite is om er mee te beginnen.

Tips nodig of behoefte aan hulp? Laat het ons even weten!

Whatsapp en Snapchat populaire social media in 2017

Whatsapp en Snapchat populaire social media in 2017

Whatsapp, Facebook en YouTube zijn de grootmachten van de social media. Niet alleen onder jongeren, maar ook oudere generaties maken gretig gebruik van deze middelen om in contact te staan met de rest van de wereld. Newcom Research publiceerde het Nationale Social Media Onderzoek 2017 en bracht weer interessante inzichten uit de social wereld aan het licht. Instagram heeft Twitter van z’n plek gestoten in de top 5 meest gebruikte social media en Facebook wordt steeds minder gebruikt door jongeren. Zij maken massaal de overstap naar de visueel gerichte Snapchat en Instagram.

Populairste social media in 2017

Whatsapp, Facebook en YouTube mateloos populair

Op nummer 1 in de top 5 populairste social media staat Whatsapp. 10,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van de messaging-app, en 7,8 miljoen gebruikers doen dit zelfs dagelijks. Facebook volgt op de voet met 10,4 miljoen gebruikers en 7,5 miljoen dagelijkse gebruikers. Hoewel Facebook veel gebruikers heeft, is het gebruik met 8% afgenomen bij jongeren van 15 tot 19 jaar. Youtube staat een beetje achter met 7,5 miljoen gebruikers, maar is alsnog erg populair met 1,7 miljoen dagelijkse gebruikers.

Whatsapp meer gebruikt door ouderen

Twitter staat plek af aan Instagram

Stilstand blijkt achteruitgang voor Twitter, want het social medium bleef constant en werd daarmee ingehaald door Instagram. Instagram heeft met 50% groei een flinke inhaalslag gemaakt en Twitter uit de top 5 geduwd. Hoewel Instagram een forse groei doormaakte, is dit niet in elke leeftijdsgroep van toepassing. Het medium is vooral populair bij Nederlanders onder de 40.

Snapchat voor jongeren, Facebook voor ouderen

65-plussers maken steeds meer gebruik van social media. Hoewel Whatsapp steeds populairder wordt binnen de oudere leeftijdsklasse, wint Facebook het nog altijd. 68% van de ouderen gebruikt Facebook, tegen 61% Whatsapp-gebruikers. Onder jongeren blijft het gebruik van Whatsapp stabiel.

LinkedIn heeft voornamelijk gebruikers ouder dan 20 en blijft stabiel. Wel heeft het medium meer dagelijkse gebruikers dan vorig jaar.

Snapchat ervoer een groei van 77% in dagelijks gebruik en is daarmee de snelste stijger. Het social medium is echter vooral populair onder jongeren tussen 15 en 19 jaar. Het aantal Snapchatters is met 1,9 miljoen gebruikers bijna verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast heeft Snapchat 960.000 dagelijkse gebruikers.

Facebook meer gebruikt door ouderen

Verwachtingen en zorgen over privacy

Hoewel het gebruik van social media nog steeds stijgt, stijgt ook het wantrouwen. 66% van de gebruikers maakt zich zorgen over doorverkoop van persoonlijke gegevens en 57% vertrouwt social media niet. 17% van de gebruikers heeft echter veel vertrouwen in social media.

Newcom Research heeft ook een aantal verwachtingen qua social media opgesteld voor het komende jaar. Social mediagebruik zal blijven stijgen, maar niet elk medium groeit binnen elke bevolkingsgroep. Daarnaast zal de top drie, Whatsapp, Facebook en Youtube, hetzelfde blijven onder jongeren. Instagram zal echter nog een grote inhaalslag maken en YouTube voorbij gaan qua dagelijks gebruik. Ook zal Snapchat Twitter passeren in totaal gebruik, omdat Twitter constant blijft.

Instagram haalt Youtube in, Snapchat haalt Twitter in

Snapchat Spectacles

Snapchat Spectacles

Snapchat is tegenwoordig ons favoriete onderwerp. Waar er kortgeleden nog een blog over Snapchat geofilters is geplaatst, staat sinds kort ook de nieuwe Snapchat pagina online. De pagina is volledig gewijd aan Snapchat marketing en hoe WeDigital daarop in speelt. Deze blog staat volledig in het teken van de Snapchat Spectacles.

Wat is het?

De Snapchat Spectacles zorgen voor een nieuwe dimensie in de snapchatwereld. Je snapchatvrienden kunnen nu bijna letterlijk de wereld vanuit jouw ogen bekijken. Als eerste zal de bril gekoppeld moeten worden met je telefoon, dit kan heel gemakkelijk door gebruik te maken van de reeds bestaande functie ‘snapcode’. De bril zal de code scannen en daardoor meteen gekoppeld zijn met jouw telefoon/account.

Na het koppelen kan er met één druk een video gemaakt worden van 10 seconden die automatisch in jouw ‘memories’ terecht komt door middel van Bluetooth of Wi-Fi. De Bluetooth functie is echter alleen beschikbaar voor iOS, overbrengen via de Wi-Fi zal de hoogste resolutie opleveren. 

Snapchat memories

Verder zijn er nog een aantal dingen die je moet weten over de Snapchat Spectacles. Ten eerste, de camera van de bril is zo gemaakt dat de video er precies uit ziet zoals de gebruiker hem zelf zou zien. Dit creeërt natuurlijk nog meer het idee dat je snapchatvrienden je ‘snap’ vanuit jouw ogen zien.

Een andere zeer handige feature is dat de bril oplaad in de brillendoos (te zien op de onderstaande foto). Hierdoor zullen de Spectacles bijna altijd opgeladen zijn, mits je de brillendoos oplaadt natuurlijk. Als laatste kan er door middel van de lichtjes rechtsbovenin worden bekeken hoe vol de accu nog is en kan er worden gezien wanneer er een snap wordt gemaakt.

Waar kan je de Snapchat Spectacles kopen

UPDATE [21-02-2017]: Inmiddels zijn de Snapchat Spectacles aan te schaffen via Spectacles.com. Vooralsnog zijn de Spectacles verkrijgbaar in drie kleuren voor $129.99 per stuk. De Spectacles zijn op dit moment alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten en de verzendtijd wordt geschat op 2 to 4 weken. Er is een limiet gesteld op 6 Spectacles per huishouden. Er wordt verwacht dat de Spectacles binnenkort ook naar Europa verzonden zullen worden. 

De hype op het moment is de exclusiviteit van de Spectacles. De bril is op dit moment alleen verkrijgbaar in de zogenoemde ‘vending machines’, door Snapchat ‘bot’ genoemd.

Bij deze Snapchat bot kan je de bril voor $130 de bril kopen. De bot verschijnt telkens weer op een andere plek, hij heeft zelfs al midden in de Grand Canyon gestaan. Dit zorgt elke keer weer voor een hele happening. Het is het nog niet bekend waar hij volgende keer zal verschijnen, dit kan op de pagina van Snapchat in de gaten worden gehouden. Wanneer de bot in Nederland verschijnt, zal hier natuurlijk ook een hele hype omheen ontstaan.

Snapchat Bot

Mocht de bot daadwerkelijk in de nabije toekomst in Nederland verschijnen, raden wij sterk aan om de bril te kopen. Door de exclusieviteit van de brillen lopen de prijzen zeer hoog op. De prijs uit de bot staat vast op $130, online worden de brillen particulier verkocht en gaan er uit voor ongeveer $1500.

Wij kunnen niet wachten tot we de Spectacles in ons bezit hebben. Nog niet enthousiast? Check de onderstaande video waar Snapchat de Spectacles mee introduceerde.

Meld je gratis aan

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste social nieuws in je mailbox.

Je bent aangemeld voor de nieuwsbrief!