Om het even goed te snappen

Om het even goed te snappen

OH SNAP! Een applicatie waarmee je foto’s en video’s kan delen met je vrienden die maar maximaal 10 seconden in beeld kunnen zijn en vervolgens weer verdwijnen voor de ontvanger: Snapchat! Heel gemakkelijk op een creatieve en visuele manier laten zien waar jij mee bezig bent. Met Snapchat is een “verhaal” maken mogelijk. Dit houdt in dat alle “snaps” achter elkaar getoond worden die je in de afgelopen 24 uur hebt gemaakt. De behoeftes “fun” en creativiteit worden hiermee vervuld bij de jongeren.

Snapchat #vethandig?

Snapchat onderscheid zich positief van andere social media kanalen zoals Facebook en Instagram op een aantal punten. Ten eerste zijn alle snaps real-time. Verder is alleen jouw foto of video 100% zichtbaar en word je niet afgeleid door content van anderen. Ook maakt Snapchat gebruik van closed sharing; er kan precies bepaald worden wie jouw foto/video mogen zien. Daarnaast ben je ook vrij in wat je stuurt en hoe lang dat zichtbaar is voor de ontvangers. Het gebruiksgemak en de toegankelijkheid van deze applicatie is vooral de reden waarom veel personen en bedrijven er gebruik van maken.

Ondanks dat Snapchat jou de mogelijkheid biedt om te zien wie jouw Snapchats heeft bekeken of zelfs een screenshot ervan heeft gemaakt, schiet Snapchat op bepaalde vlakken nog te kort. De effecten van de content op Snapchat zijn nog niet meetbaar. Geen mooie statistieken over de traffic, zoals bijvoorbeeld bij Facebook. Hierdoor is het niet duidelijk of de opbrengst bijvoorbeeld is verhoogd door de snaps van de nieuwe artikelen of door de pas geplaatste advertentie op Facebook.

Snapaholic bedrijven

Snapchat kan het best door een bedrijf worden ingezet als tool om sneakpreviews te tonen, het promoten van aanbiedingen of fans een kijkje achter de schermen te geven. Zo “snapt” Radio 538 een gameavond met het team en laat GOGO Reizen ons de sfeer proeven hoe super vervelend het is om voorbereidingen te treffen als reisleider. Stedelijkmuseum doet aan faceswappen met haar getoonde kunst en zo laat H&M nieuwe aanbiedingen en nieuwe collecties zien.

Snapchat heeft wel een minder zakelijk karakter dan Instagram en Facebook. Vandaar dat dit social media kanaal niet voor elk bedrijf ingezet kan worden. Het belangrijkste factor is dat de content moet dienen voor een jonger publiek aangezien zij de actiefste doelgroep momenteel zijn.

13621621_1220786474638950_1226698438_o 13589202_1220786051305659_1930123717_o 13589128_1220786024638995_424531509_o 13582309_1220786007972330_2007967930_o 13579858_1220786124638985_856400219_o 13570231_1220786034638994_804947313_o 13570177_1220786041305660_342960274_o 13621415_1220786077972323_794784817_o

WeDigital storytelling? Is snapchat een idee voor WeDigital? Een kijkje achter de schermen hoe hard ons gezellige team content creëert? Zoals vastleggen als we onderweg zijn naar een klant met de snelheidsfilter? Een snap van onze wijn shootings? Of een foto van onze brainstormsessie waarin misschien wat rare voorbeelden getoond worden? Een faceswap met het gezicht van Jandino die op de het Van der Valk Magazine staat? Of een video van onze luidruchtige pingpong battles ter ontspanning naast al ons geploeter? Precies, ik doe de popcorn alvast in de magnetron; exclusief rapport op Snapchat;)

Yara haar teddybeer is gehacked

Yara haar teddybeer is gehacked

Het was ergens in november toen ik het las, de teddybeer van mijn dochter Yara is gehacked! Die had ik niet zien aankomen.

De teddybeer was mega interactief. Dat leek mij als gadget-liefhebber dus wel wat. Hij herinnerde mij aan dierendag en begon in november alvast sinterklaasliedjes te zingen. Daarnaast wist hij wanneer de vriendjes en vriendinnetjes van Yara jarig zijn. Hij wist alleen niet dat hij gehacked zou worden.

Het bewijst meteen het gevaar van IoT, oftewel ‘Internet of Things’, oftewel ‘alle meuk van vork  tot aan teddybeer wat we tegenwoordig op internet willen aansluiten. Het bedrijf achter “de grote roze beer” is VTech, de hackers maakten informatie van bijna 5 miljoen ouders en 200.000 kinderen buit en staat daarmee op een verdienstelijke 7e plek van grootste datahacks.

Stilte retraites en yoga

En het is helemaal niet erg. We moeten ons er alleen bewust van zijn dat dit de toekomst zal zijn. Dat er naast nieuwe mooie producten heel veel interactieve troep op de markt komt. En dat er steeds meer hacks en afleiding komt. Naast 2 trillende en piepende telefoons, tablets en laptops lag er bij ons nu ook een zingende teddybeer in de hoek die me er 12x per dag aan hielp herinneren dat het bijna dierendag was. En dat terwijl we geen huisdieren hebben.

Het is ook niet gek dat men steeds meer de behoefte krijgt om soms even offline te gaan. Half hipster-Amsterdam gaat momenteel naar stilte-retraites in schimmige kloosters, yogaat 2x per week en neemt mind-fullness als toetje toe. Ik houd het zelf bij mijn telefoon regelmatig op ‘niet-storen’ te zetten, niet direct op alle appjes te reageren en geen interactieve teddyberen meer te kopen. Ik hoop dat dat genoeg is.

Dat het een wereldwijde trend is, dat liet Shutterstock (een van de grootste stock-foto websites) mooi zien in hun trendrapport van 2016. We willen naast ‘connected’ zijn ook enorm graag onszelf ‘unpluggen’.

Shutterstock-trends

Bekijk het image trends rapport van shutterstock

No bullshit

Bij WeDigital hebben we onze vaste klanten met nieuwjaar een zelfgemaakt spelletje kwartet gegeven. Een bullshit-kwartet waarmee je even écht social kunt zijn en kunt lachen om alle buzz- en onzinwoorden waarmee je te maken krijgt als je op kantoor werkt. Ook even terug naar de basis van wat we allemaal doen en zeggen.

En die teddybeer? Onschuldige Yara met een gehackte teddybeer op schoot.. dat kon ik niet aan. Die hebben we samen buiten verbrand, gewoon ouderwets gezellig fikkie stoken.

Geniet dus van digital, maar met mate.

Het beste van WeDigital in 2015

Het beste van WeDigital in 2015

Het is weer de tijd van het jaar om terug te kijken, goede voornemens te bedenken en voorspellingen te doen voor het nieuwe jaar. Wij bij WeDigital hebben afgelopen jaar veel leuke dingen meegemaakt, daarom maakten wij een lijstje met hoogtepunten van 2015!

Januari: Werken met Van der Valk

2015 begonnen we knallend met Van der Valk Verrast als nieuwe klant! In januari hadden we gelijk een presentatie over social media gegeven aan alle Valk hotels, zodat zij dit kunnen gebruiken op hun persoonlijke pagina’s.

Februari: Photoshoot op kantoor

Als kerstcadeau kregen wij allemaal een professionele LinkedIn foto, het cadeau kwam iets verlaat, maar was zeker de moeite waard. Duy Vu Dinh schoot van elke werknemer een plaatje + Benny in giraffenpak!

Maart: Vaste werkplek bij Woedend!

In 2014 hadden wij al een plekje gevonden bij creatief bureau Woedend! Maar sinds dit jaar zitten we hier vast vijf dagen in de week. Op de zolder van het Magna Plaza en met prachtig uitzicht op de Dam!

April: Nieuwe werknemer Matthijs!

Het begon druk te worden op kantoor, daarom zijn extra handjes zeer welkom. Matthijs versterkte ons team vanaf april!

Mei: Nieuwe website

Met de groei van het kantoor kon een nieuwe website niet ontbreken! En om deze steeds beter te maken schrijven we nu elke week een artikel en worden de cases aangevuld.
Schermafbeelding 2015-12-21 om 12.32.24

Relaunch Sense.info

We hadden de website sense.info aan alle kanten ondersteund bij de herlancering! Met onder andere advertising wat tot ongekend goede resultaten heeft geleid. Doordat dit allemaal zo voorspoedig ging zijn we eind van het jaar begonnen met uitbreiden van de social media van sense.info.
senseafb

Juni: Laura is afgestudeerd

Een diploma op zak is altijd fijn! Voor de zomer heeft Laura haar HBO Communication & Multimedia Design gehaald en blijft een paar dagen in de week werken.

Juli: Eindelijk het uitje met de boot

Een uitje wat al een paar keer eerder was beloofd, werd nu eindelijk waar gemaakt. Sander had zijn sloep opgehaald en we gingen op een heerlijke zomerse dag varen door de grachten van Amsterdam. Onder het mom van ‘teambuilding’ mochten een pizzaatje en een drankje natuurlijk niet ontbreken!

Augustus: Jesse gaat trouwen!

Jesse stapte in het huwelijksbootje met zijn Romy. Hij pakte het eind augustus groots aan met een bruiloft in Spanje! We moesten hem op kantoor een paar weekjes missen, maar zo hadden we mooi de tijd om zijn bureau te versieren.

September: Nieuwe stagiair Zenja

Wij werken graag met stagiaires en dit jaar hebben we er een stuk of 5 voorbij zien komen. Op dit moment hebben we een grafisch vormgever zitten, namelijk Zenja. We hopen dat hij het volgend jaar ook nog een paar maanden met ons uit kan houden.

Oktober: Instagram advertising

Wij grijpen de eerste de beste kans om gebruik te te maken van Instagram advertising en drijven de spot met de negatieve opmerkingen van de Instagramliefhebbers. Het is inmiddels meer geaccepteerd en als je interesse hebt in Instagram advertising kunnen wij je zeker helpen!

We beloven jullie het plechtig; kutter dan deze gaan we ze niet maken. #instagramadvertising #socialmediamarketing #kutreclame

Een video die is geplaatst door WeDigital (@wedigitalnl) op

Instagram advertising

In oktober was Instagram ook een belangrijk platform voor onze klant Van der Valk Verrast. Zij gingen voor het eerst Instagram inzetten en daar hebben wij een handje bij geholpen.
vlakinsta

November: Diploma voor Benny!

Ook Benny kan de Hogeschool van Amsterdam achter zich laten! Omdat Benny niet meer weg te denken is uit het team van WeDigital heeft hij na het behalen van zijn bachelor voor Communication & Multimedia Design een nieuw contract gekregen.

December: Top post van Filedier

Voor de anti-file organisatie Filedier werken wij al een paar jaartjes. Eind dit jaar hadden wij een top post gemaakt, waar veel interactie op kwam. Kan jij de auto op de juiste plek stoppen?

Nieuwe klanten staan voor de deur

We zijn bezig met nieuwe klanten, maar dat is natuurlijk nog een verrassing. In het nieuwe jaar zullen we bekend maken voor welke nieuwe merken we gaan werken ;)

Kortom 2015 was een top jaar! Hopelijk kunnen we in 2016 weer met een gemak een lijst vol hoogtepunten vullen.

Zeiken met tegenwind

Zeiken met tegenwind

Lekker zeiken, daar zijn wij Nederlanders goed in. Zeiken dat het te warm is, huilie huilie doen dat het te nat is. Zeiken dat de zomer te wisselvallig is. Zeiken op de politie. Zeiken op de ‘racistische black bastard BBQ‘ van Old Amsterdam.  Zeiken op andere zeikerds.

Zelfs zeiken dat je Transavia vliegtuig (in de ergste zomerstorm van de afgelopen 100 jaar) goed geland is!

En natuurlijk doe ik er zelf ook aan mee, zo heb ik de afgelopen weken lekker via Twitter zitten zeiken op de waardeloze klantenservice van de BCC.

Sinds begin juni heb ik telefonisch en via Twitter contact met de BCC. Omdat ze mijn/hun problemen maar niet op hebben gelost ben ik steeds meer gaan zeiken;

Webcare BCC

Lekker (en terecht) zeiken op de BCC

Terecht, naar mijn idee. Maar waarom reageren ze steeds met van die standaard ‘we gaan het uitzoeken-reacties’? Zeg me gewoon waar het op staat en wees niet bang om bot over te komen. Hoe tof zou ik het hebben gevonden als BCC op 5 juni dit had getweet:

Hey “Goedelinho”, natte krekel met je slappe voetbalnaam en je gezeik! De bestelling van je te dure externe HDD (ooit van de cloud gehoord?) is kwijt. Wacht maar even een paar maanden af en we zien wel of je iets bezorgd krijgt of dat je je geld terug krijgt. Kun je nu weer lekker aan je werk, dan doen wij dat ook weer #highservice.

(voor de zeikerds, ik weet dat deze tweet langer dan 140 karakters is)

De Klantenservice

Kijk; dát had ik nou mooi gevonden van de BCC! Iedereen weet dat mensen vaak extra hard gaan zeiken op social media, omdat ze dan hopen sneller gehoord te worden omdat hun gezeik openbaar is. Alsof we allemaal trots zijn om een probleem te hebben.

Wie zet al die zeikerds weer even op hun plek? Wie reageert er op een manier waar onze community managers alleen maar over fantaseren? Wie zorgt voor wat tegenwind bij het zeiken zodat je eigen schoenen nat worden?

Ontmoet de helden van De Klantenservice; een pagina die reageert op alle stomme vragen (en daarnaast stiekem ook van een beetje ‘trollen’ houdt wanneer ze een webcare afdeling te snel af zijn).

Blokker – Langdradig kutverhaal

Posted by Klantenservice on Saturday, July 25, 2015

 

Smullen toch? Wat dacht je van deze:

Lidl Nederland – Ovenschotel beschimmeld.

Posted by Klantenservice on Sunday, July 19, 2015

 

En ik ben gelukkig niet de enige die dit waardeert. De pagina is een van de snelst groeiende Nederlandse pagina’s van de afgelopen weken. Dus er is best draagvlak als mensen op hun plek gezet worden.

Zullen we met alle socialmediabureaus daarom onderling afspreken dat we iets meer zoals De Klantenservice worden? Een klein beetje tegenwind bij de zeikerds wordt best gewaardeerd, laten we een paar schoenen nat druppelen.

 

Meld je gratis aan

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste social nieuws in je mailbox.

Je bent aangemeld voor de nieuwsbrief!